التهم 18 كشك.. تفاصيل حريق سوق كوم أمبو بأسوان

مريم عبد الحافظ          تفاصيل حريق سوق كوم أمبو بأسوان             

كشف جمال مصطفى، شاهد عيان، تفاصيل الحريق الذي التهم 18 من الأكشاك الخشبية في حارة “القناوي” بمدينة كوم أمبو بأسوان.

قال “مصطفى” في مداخلة هاتفية مع برنامج “يحدث في مصر” المُذاع عبر شاشة “mbc مصر”: “انا ساكن في العمارة اللي قامت فيها النار، واحنا بنصحى بدري لأننا ناس كبيرة في السن، وعلى الساعة 9 كده سمعنا زعيق وصريخ في الشارع، فتحت البلكونة لقيت نار قايدة تحتينا، وفجأة مافيش ثواني النار طلعت لفوق ووصلت لكل الأدوار وللسطح، والحمد للَّه ربنا سلم”.

نرشح لك: حفيدة هدى شعراوي تكشف سبب زواج جدتها في الـ 13 من عمرها

المكان عبارة عن حارة على ناصية الشارع العمومي “بور سعيد”، وفي هذه الحارة يوجد السوق والأكشاك الخشب التي التهمها الحريق، والخشب مع درجة حرارة الجو المرتفعة والهواء، جعلوا النار ترتفع وتصل إلى الشقق السكنية”.

تابع: “الحريقة دي حصل زيها مرتين قبل كده، مرة من 8 أو 10 سنين عشان برضه كشك ولع والنار كانت جامدة بس اتلحقت، وفي آخر شهر 2 اللي فات كان عندنا ناس بتشتغل في الولاعات وأنابيب الغاز، النار مسك وحصلتنا برضه ودي المرة التالتة”.

ومن جانبه، أكدت محافظة أسوان على وضع وتجهيز خطة لنقل الأكشاك إلى مكان آخر، وإعادة تأسيسهم بشكل لا يسمح بتكرار الحريق مرة آخرى.

ووفقًا لما ذكرته وزارة التضامن الإجتماعي، فعمليات الحصر المبدئي أشارت إلى تضرر كامل واحتراق 18 محل تجاري وكشك، و5 شقق بالأثاث داخلها، دون وقوع خسائر بالأرواح أو إصابات.

تفاصيل حريق سوق كوم أمبو بأسوان