فرح الزاهد عن معاناتها مع "الوسواس القهري": بحاول أعيش

قالت الفنانة فرح الزاهد، إن مرض الوسواس القهري يحتاج إلى توعية، مشيرة إلى أنه أكثر موضوع يشغل حياتها نتيجة معاناتها معه.

تابعت “الزاهد” خلال اتصالا هاتفيا مع برنامج “السفيرة عزيزة”، مساء الاثنين، المذاع عبر شاشة “dmc”، أنها اكتشفت معاناتها مع المرض في عمر 7 سنوات. مردفة: “كنت طفلة بعمل حاجات غريبة وأهلي ابتدوا يكتشفوا.. فأنا معشتش حياتي خالص من وقت ما كنت صغيرة لحد دلوقتي”.

نرشح لك: علاء مرسي: مفيش حد نمبر وان حتى عادل إمام

أردفت: “أنا بحاول أبقى أحسن.. أنا بقيت أحسن، لكن مش 100%”. مشيرة إلى أنها تأخرت في عملها بسبب معاناتها مع المرض، نتيجة انشغالها بأشياء في الغالب تكون تافهة بالنسبة للعديد من الأشخاص لكنها تراها أهم شيء في الدنيا. متابعة: “كان بيجيلي شغل واعتذر عنه، لأن الشغل هيكون في أفكار كتيرة هتشغل دماغي وأقعد أفكر فيها”.

لفتت إلى أن أكثر شيء يزعجها أنها تشعر أن هناك شخص بداخلها يخبرها بأن تفعل بعض الأشياء، وهي لا ترغب في فعل تلك الأشياء، لكنها تضطر لعملها وهو ما يؤخرها في حياتها. مردفة: “فأنا بعاني جدا عشان أعيش”.

أضافت: “إحنا ممكن نتعايش مع المرض.. وأنا روحت لشيوخ كتير جدا لأن قالولي إن دا من الشيطان.. روحت الأول لدكاتره واتشخصت لكني مخدتش أدوية، وأهلي مكنوش مقتنعين أبدا بموضوع الأمراض النفسية زي أي بيت مصري”.