سميحة أيوب: مندهشة من الهجوم على اسم مسرحية "المومس الفاضلة"

أعربت الفنانة الكبيرة سميحة أيوب، عن اندهاشها من الجدل الثائر حول اسم مسرحية “المومس الفاضلة” وحالة الهجوم دون الاطلاع على محتوى المسرحية، قائلة: “مندهشة من الهيصة اللي معمولة عشان اسم مسرحية ومتأكدة محدش يعرف محتواها إيه ومحتوى المسرحية نبيل وبناء جدا”.

أكدت “أيوب” خلال مداخلة هاتفية مع برنامج “حديث القاهرة” مع الإعلامي خيري رمضان والإعلامية كريمة عوض، على قناة القاهرة والناس، مساء السبت، أن الذين هاجموا اسم مسرحية “المومس الفاضلة” طبقوا قاعدة “لا تقربوا الصلاة”، مضيفة: “ومكملوش، (لا تقربوا الصلاة) يعني الصلاة عيب، منصليش، نبقى كفرة، لاء (لا تقربوا الصلاة وأنتم سكارى)، فهما يعني كلمة المومس؟ ما تشوفوا إيه المحتوى؟”.

نرشح لك: إلهام شاهين عن منتقدي مسرحيتها “المومس الفاضلة”: ناس فاضية وبتتسلى

 

تابعت: “بعض المسرحيات اسمها عادي، لكن جواه المحتوى الحقير اللي إحنا بنرفضه وخايفين أولادنا الصغيرين يتفرجوا عليه، أنا نفسي الهيجان ده يبقى لشيء نافع للبلد مش علشان اسم مسرحية نثور من غير ما نعرف إيه المحتوى، ده شيء حزنني جدا أنا حزينة، وأنا عملت المسرحية دي في أواخر خمسينات القرن الماضي، وإحنا تقهقرنا الآن 500 سنة، ونتراجع بشكل سريع للخلف مع التطور والثقافة والتحضر الذي يحدث في العالم”.

سميحة أيوب

الرجل المصري المظلوم.. من يدافع عنه؟