تعليق عمرو أديب على نجاح مفاوضات وقف القصف بغزة

دنيا شمعة

عبر الإعلامي عمرو أديب، عن فخره بنجاح المفاوضات المصرية لوقف القصف على قطاع غزة بفلسطين.

قال “أديب” خلال حلقة أمس الجمعة من برنامجه “الحكاية” المعروض عبر شاشة “mbc مصر”: “لازم أكون فخور جدا إن بلدي بالقوة دي وبالقدرة والصبر والحكمة والخبرة دول، فاتخذت مصر إجراءات متتالية وناجحة من أول يوم، من أول تخصيص 500 مليون لإصلاح غزة لعربيات الإسعاف لحاجات تانية كتير، والأهم النهاردة انت بعت وفدين أمنيين لتثبيت الهدنة”.

نرشح لك: بين الادعاء والخدعة.. كيف كانت تغطية الإعلام الإسرائيلي للحرب على غزة؟

أضاف: “لما تسمع القطريين وهما بيقولوا ان مصر دورها حلو وإسماعيل هنية نفسه بيقول مصر دورها حلو يعني انت بقيت عزيز زي الإيرانيين عنده، وأنا رأيي إن هذا الأمر كسر الجليد كمان بين الرئيس بايدن والرئيس السيسي”.

أردف: “لذلك أنا اليوم أذكر بالإسم المخابرات المصرية اللي لسة من كام ساعة كان بيروح ويجي ومشاورات، فمحدش يقولنا لو سمحتوا مش عاوزين دوشة.. لا فيه دوشة وفيه صداع بقى”.

استكمل: “ما تقوم به مصر وما قدمه الشعب المصري يستحق كل التحية، مصر بكل مؤسساتها تعمل بشكل منظم جدا لأن هناك إرادة سياسية وشعبية إنهم يقفوا جنب اخواتنا في غزة”.

اختتم: “كل الأطراف بقت مستعدة تقف معانا وتحترمنا، ورغم كدة مصر حتى الآن لم تتحدث عن نفسها وهذه هي مصر لأننا لا نمن على أحد لأن ده دورنا وواجبنا لفلسطين”.