خالد الجندي: لا يجوز قول النبي مات

قال الشيخ خالد الجندي، عضو المجلس الأعلى للشئون الإسلامية، إن لا يجب أن نقول مات النبي، موضحا: “نقول انتقل عليه الصلاة والسلام”.

أضاف “الجندي” خلال حواره في حلقة اليوم من برنامج “لعلهم يفقهون” المذاع عبر شاشة “dmc”، أنه يجب التفكير بأخلاق النبي صلى الله عليه وسلم، موضحا: “لما واحد يحب أبوه وتلاقيه بيعمل حاجة غلط، بنقوله لو أبوك كان عايش كان عامل كذا”.

تابع أن هذا الكلام يكون له تأثير كبير على الفرد ويجعله يخضع نفسه لمحبوب لديه، مضيفا: “إن المحب لمن يحب مطيع”.

نرشح لك: عالم أزهري: الحجامة عادة عربية ولم ترد عن النبي

استكمل أن تذكرة الناس بحب سيدنا النبي، وقت ظلمهم للغير أمر مهم للغاية، موضحا: “نقول له النبي عليه الصلاة والسلام لو كان عايش معانا، ولو لم ينتقل وكان موجود الآن أمامك، كان زعل منك”.

أوضح: “أهل الله النبي بالنسبة لهم عايش موجود.. إحنا مبنقولش مات، أنت تقول مات ماليش دعوة بيك إحنا نقول انتقل عليه الصلاة والسلام”.

أردف: “تقولي الصحابة كانوا بيقولوا.. دي لغة الصحابة رضى الله عنهم وأرضاهم أكثر منا أدبا، إنما سياق اللغة عندهم غير سياق اللغة عندنا، وبالتالي في كلمات كان بيقولهم الصحابة أنت متقدرش تقولها دلوقت، لأن لو حسبتك على كلمات كان بيقولها الصحابة لو أنت قولتها تطير قيها رقاب”.

أكد: “السياق اختلف فلازم تراعي العرف، وأثناء الحديث تبقى واخد بالك كلامك ده داخل فين، في ألفاظ جنسية العرب كانوا بيتداولوها عادي أنت متقدرش تقولها، وفي بعض الدول بتتقال فيها ألفاظ منقدرش نقولها في بلدنا وألفاظ عندنا منقدرش نقولها في بلدهم لازم تراعي السياق في المجتمع، لازم تبقى عارف معناه عندهم إيه قبل ما تنطقه”.

في سياق آخر، رد الشيخ خالد الجندي، عضو المجلس الأعلى للشئون الإسلامية، على معارضي قرار وزير الأوقاف بإقامة مجالس الصلاة على النبي صلى الله عليه وسلم.

قال “الجندي” خلال حواره في برنامج “لعلهم يفقهون” المذاع عبر شاشة “dmc”، إن النبي عليه الصلاة والسلام كان يحب أن يسمع الكلام الذي يدعو إلى التفاؤل والسعادة ومدح الذات المحمدية المباركة.

تابع: “العجيب الشماليل اللي زعلانين من دعوة السيد وزير الأوقاف.. العناتير اللي طلعوا مرة واحدة.. بيشوفوا بتوع أغاني الراب والحاجات اللي طالعة بمئات وعشرات الآلاف واقفين في الشوارع، شباب قاعدين يسمعوا كلام غير مفهوم.. لا كلام مفهوم ولا كلام معروف ومحدش اعترض”.

استكمل: “جمع الناس لهذا الغثاء أمر مقبول عندهم ولا يحرك ساكنا، إنما إنك تجمع الناس للصلاة على سيد الأولين والآخرين.. بيموتوا وهنا المشكلة الغريبة”