أبرزها عن التنمر والتصنيف حسب الشكل.. 7 تصريحات لـ مريم الخشت

حلت الفنانة مريم الخشت، ضيفة على برنامج “Gossips“، المذاع عبر موقع الفيديوهات “يوتيوب” في أول حلقة من سلسلة “literally me”.

وتحدثت “الخشت” خلال الحلقة عن تعرضها للتنمر في مدرستها بسبب نحافتها، وتعرضها للحرق في ذراعها منذ الصغر، وعن تصنيف الممثلات على أساس الشكل وليس الموهبة، وسبب زيادة وزنها، وجاءت تصريحاتها كالتالي:

نرشح لك: شاهد.. برومو مسلسل “رمضان كريم 2”

1- تعرضت للحرق في صغري، فكنت في المطبخ وأسقط الشوربة على يدي مما تسبب لي حروق في ذراعي، موضحة: “أنا عندي حرق كبير في إيدي من وأنا صغيرة، كنت في المطبخ وفي شوربة سخنة شديتها ووقعت على إيدي.. وخدت دوا غلط فتحول من حرق درجة أولى للدرجة التالتة، فحسيت إني دي حاجة أنا عديت بيها وجسمي تحملها ومش المفروض إني أعاقب جسمي بإني أداريها، الندبة دي بحسها وسام”.

2- كنت أعاني من الاكتئاب بسبب وجود حبوب كثيرة في وجهي، وكنت استخدم مستحضرات التجميل لإخفائها، ولكني أدركت بعد ذلك أنها تزيد الأمر سوأ.

 مريم الخشت

3- المرأة يقع عليها ضغط أن قيمتها الأساسية في شكلها، وإنها يجب أن تكون جميلة حتى تلفت الأنظار، مما يجعلها تصدق إنها أن لم تكن جميلة فهي غير مهمة أو لا قيمة لها وهذا غير صحيح.

 مريم الخشت

4- يتم تصنيف الممثلات الآن بحسب الشكل وليس الموهبة، مضيفة: “تصنيف الممثلات دلوقتي أهم حاجة شكلك وبعدين نشوف شاطرة بتمثلي مبتمثليش بتغني بترقصي، لو هايلة في كل الحاجات وشكلك مش حلو هنمسك في أن شكلك مش حلو.. فكرة شكل الممثلة بيوتر، بس مش المفروض يكون كده، اللي هو أنا لو تخنت شوية مش هشتغل”.

5- عندما كسرت قدمي ظللت مدة طويلة في المنزل لا أفعل شيء، فكنت أكل طوال الوقت، حتى زاد وزني ولم أدرك ذلك إلا عندما تعافيت وذهبت للتصوير، موضحة: “في نفس اليوم ده وقعت على رجلي المكسورة وخدت بالي من أكلي وعرفت أظبط شوية”.

6- “كل حاجة ليها علاقة بالتمثيل صعبة ومش مريحة وممكن تتعود عليها، الحاجة الوحيدة اللي مريحة هي لحظة الوقوف قدام الكاميرا وتنفيذ الحاجة اللي أنت جاي تعملها، أي حاجة تانية زي ساعات الأنتظار الطويلة وقلة النوم وفكرة إنك دايما شخصية عامة”.

 مريم الخشت

7- “كل ما بيتم الحكم على شخص معتدي، أو متحرش، أو بيضرب مراته أو بنته، أو متوحش بأي شكل من الأشكال دي، والمجتمع بيصدقه والقانون بياخد حق الستات بحسه انتصار فظيع”.

مريم الخشت