حنان مطاوع: المرأة العاملة "ممزقة"

حنان مطاوع

شدوى ممدوح

قالت الفنانة حنان مطاوع، إنها تذهب إلى النوم في حدود الساعة 12:00 أو الـ 1:00، مشيرة: “بنتي بتنام بدري فلما بتنام بقوم أنا كمان نايمة جمبها“.

أضافت “مطاوع“ خلال لقائها مع الإعلامي عمرو خليل، في برنامج “من مصر“، المذاع عبر قناة “cbc“: “أنا مش بحب السهر، أنا كائن نهاري بحب زي ما ربنا خلقنا نصحى بالنهار وننام بليل ودلوقتي بقيت أصحى بدري خالص على حسب بنتي بتصحى أمتى“.

نرشح لك: أبرزهم تعرضها للتحرش ورغبتها في التبني.. 8 تصريحات لـ ريهام عبد الغفور في “ABtalks”

تابعت: “بنتي أعادت تربيتي وأعادت كل حاجة وغيرتني في كل حاجة.. المرأة العاملة بشكل عام بتبقى ممزقة لأنها بتضطر تنزل لمواجهة ظروف الحياة ولطموحها بردو وبين ولادها، حالتي أنا مختلفة شوية لأني مش بشتغل طول الوقت بشتغل 3 شهور في السنة“.

أردفت: “في الـ 3 شهور ببقى مش عارفة أشوف بنتي لكن الفترة اللي ببقى قاعدة فيها في البيت ببقى مركزة معاها صبح وليل باستثناء خروجة بسيطة أو مهرجان بسيط أو احتفالية.. بحاول اديها كل الوقت بحيث إن الـ 3 شهور اللي بنزلهم ما يحصلش فيهم حاجة “.

يشار إلى أن آخر أعمال حنان مطاوع، مسلسل “وجوه” المكون من حكايتين مختلفتين في 15 حلقة لكل منهما، الأولى “وش تالت” من تأليف محمد على إبراهيم، وإخراج معتز حسام، ويشارك في بطولتها: محمود عبد المغني، وهالة فاخر، وعابد عناني، ونورهان، ورانيا ملاح، وتامر فرج.

أما الحكاية الثانية تحمل اسم “ميتا فيروس”، من تأليف محمد علي إبراهيم، وإخراج أحمد حسن، مع الفنان أحمد وفيق، والفنانة جيهان خليل وغيرهما.

نرشح لك: بعد 21 عاما.. تفاصيل تعاون رانيا يوسف وسمية الخشاب في “التاروت”