خالد الجندي: التعامل مع الشخص الغبي من أخطر الأشياء

دعا الشيخ خالد الجندي، عضو المجلس الأعلى للشئون الإسلامية، إلى الله سبحانه وتعالى برفع الغلاء والوباء والغباء عنا، وكذلك للرئيس عبد الفتاح السيسي والشعب والجيش المصري.

أضاف “الجندي” خلال حلقة اليوم من برنامج “لعلهم يفقهون” المذاع عبر قناة “dmc”، أن التعامل مع الشخص الغبي من أخطر الأشياء، لافتا إلى أن الغباء يسمى في الشريعة الحماقة، فالغباء وظيفته صرف الكلم عن مداره، وتشتيت ذهن المتلقي، وعدم تلقي الأمور بشكل فيه استقامة للفكر أو العقل.

نرشح لك: خالد الجندي: ليست الكلاب فقط تمنع الملائكة من دخول البيوت!

 

أضاف: “ربنا يكفيكوا شر الغباء كان حمايا بيحكي لي أنه بيقول لجده أدعي لي يا جدي فجده قال له يا ابني روح ربنا ما يسلط عليك حمار، دعوة دمها خفيف، لأن لو تسلط عليك واحد مش فاهم اللي بتقوله الابتلاء بيبقى شديد للي بياخد الموضوع جد، لكن إحنا اعتدنا على التعامل مع الغباء بشكل عادي”.

أوضح: “عدم الفهم نوعين عدم الفهم مع إدارك ذلك، وعدم الفهم مع عدم إدراك ذلك، واحد بيبقى مش عارف ومدرك أنه مش عارف ده نوع صحي جدا، لأن أنت بتقدر تتعامل معاه وتقدر تفهمه ويتقبل الأمر، النوع التاني دا بيبقى خطر معقد اللي هو مش عارف ومش عارف أنه مش عارف، اللهم احفظنا.. دا خطر جدا وده علاجه اللي ربنا سبحانه وتعالى قال عليه (وأعرض عن الجاهلين)”.

خالد الجندي

جدير بالذكر أن برنامج لعلهم يفقهون، يذاع على قناة “dmc” من السبت إلى الخميس، الساعة 5:15 ويقدمه كلا من الشيخ خالد الجندي، والشيخ رمضان عبد المعز.