خالد الجندي ردا على انتقادات هجومه على الإرهاب: مش بنحرض

شاشة رئيسي برنت

كشف الشيخ خالد الجندي عضو المجلس الأعلى للشؤون الإسلامية، عن تهديد وصل إليه من أحد المتشددين، على مواقع التواصل الاجتماعي، من حساب يسمى ”عباد الرحمن”.

قال “الجندي”، خلال تقديمه لحلقة اليوم السبت من برنامج “لعلهم يفقهون”، عبر شاشة “dmc”: ”جاتلي رسالة من حساب اسمه عباد الرحمن، ومضمون الرسالة بيقول: مش كل شويه الجماعة الإرهابية، ولما هم إرهاب سايبنهم في وسطينا ليه”.

نرشح لك: فاطمة عيد: “ربنا ما بيتعاندش.. طلبت ولد ورزقني ببنت”

رد الشيخ خالد الجندي على صاحب الرسالة لافتا: ”أنت ناسي يا عباد الرحمن لما سيدنا النبي عليه الصلاة والسلام منع إيذاء عبد الله ابن أُبي ابن سلول، وهو شيخ المنافقين، وكان بيأذي رسول الله ليل ونهار، وكان عمر ابن الخطاب بيقول كل شويه دعني أقتل عدو الله يا رسول الله، فيقول له رسول الله لا تقتله”.

تابع: ”يا عباد الرحمن أنت بتحرضنا نتحول أعداء لبعضنا البعض، إحنا بنرد بس على الأكاذيب، لكن مش بنحرض ومش بنقول لا دخلوهم السجن ولا المعتقلات ولا اقتلوهم، ده محصلش ولا هيحصل”.

أشار ”الجندي” إلى أن هناك جملة استوقفته من صاحب الرسالة يقول فيها: ”محدش قالك دافع عن وزير الأوقاف، شوف بقى مين اللي هيدافع عنك… وعايز أقولك إن اللي بيدافع عن عباد الرحمن هو الرحمن”.