تفاصيل خضوع أشرف زكي لعملية في المخ خلال 2021

قال د.أشرف زكي نقيب المهن التمثيلية، إنه خضع في 2021 لجراحة كبيرة في المخ، إذ سقط في مهرجان “الجونة” على رأسه، وأجرى وقتها العديد من الفحوصات الطبية، وكانت سليمة.

أشار خلال حلوله ضيفا على برنامج “العرافة“، المذاع عبر شاشة “المحور”، مع بسمة وهبة، إلى أنه بعد مدة كان يصاب بصداع شديد، وعندما أجرى أشعة اكتشف أنه يمكن أن يموت في أي لحظة لأنه مصاب بنزيف في المخ.

نرشح لك: أشرف زكي: السقا قال لبنتي اللي يمس أبوكي هقتله

 

أضاف “زكي”: “كانت مشكلتي أقولهم في البيت.. روحت البيت قابلت روجينا ومايا، وخففت الموضوع وقولتلهم لازم أروح مستشفى حالا، المهم وصلنا لنهال عنبر وهي شاطرة اقترحت دكتور محمد البلتاجي، وخضعت للعملية وكانت خطيرة جدا وماكنش في مجال حد يعرف غير يسرا ونهال عنبر”.

تابع: “كنت حاسس إني هدخل مش هطلع بعدها، بعت لأيمن عزب رسالة فيها اللوكيشن، دخلت والدكتور قالي مش عاوزك تخاف قولتله إن الله يدافع عن اللذين أمنوا، اللي ربنا رايده أنا موافق عليه، وأنا خدت حظي من الدنيا قضيتي بس بناتي، لكن ليهم ربهم”.

أردف: “كنت في عزلة، ومكنتش مخير، الدكتور كان حاطط قيود شديدة، ومقولتش لماجدة زكي أختي لأنها كانت مسافرة قولتلهم استنوا لما ترجع، وانتي عارفة أهلي أهم حاجة عندي، وهما استحملوا حاجات كتيرة”.