أشرف زكي: السقا قال لبنتي اللي يمس أبوكي هقتله

حكى د. أشرف زكي نقيب المهن التمثيلية، عن موقف له مع الفنان أحمد عز، والفنان أحمد السقا، عقب تعرضه لهجوم كبير من الفنانين أعقاب ثورة يناير 2011.

قال “زكي” خلال حلوله ضيفا على برنامج “العرافة“، مع بسمة وهبة، المذاع عبر شاشة “المحور”: “في أعقاب الثورة 2011 وتعرضي لهجوم شديد من قبل البعض، فوجئت بالفنان أحمد عز، جايبلي شنطة مليانة فلوس، وقالي والله من خيرك”.

نرشح لك: أشرف زكي عن ريهام حجاج: “شايلاني جامد في مساعدة الفنانين”

 

أضاف: “كنت بتقطع من أعز صحابي، وأقاربي، والطعنة كانت جامدة.. ولكن لن أنسى أحمد عز، وأحمد السقا اللي وطى على الأرض وقال لبنتي مايا جزمة أبوكي بتمن، واللي يمسه هموته.. دي مواقف مش ناسيها”.

 

 أشرف زكي

كما أجهش زكي بالبكاء على الهواء، قائلًا: “الطعنة كانت جامدة من ناس كتير قوي.. وكانت كتيرة قوي ومن أقرب الناس، دلوقتي بعضهم انقلب 360 درجة، حتى مش راضي يعتذر ويعترف أنه غلطان.. هما بيتعاملوا مش معايا، مع الكرسي”.

في سياق آخر، قال د. أشرف زكي نقيب المهن التمثيلية، إنه في أعقاب 2011 تعرض لهجوم حاد وعنيف باعتباره أنه من “فلول النظام”، واتهمه البعض بالفساد.

أضاف: “في 2011 انقلب الجميع عليا باعتباري من فلول النظام، ولم أتوقع موقف الفنان سليمان عيد، الذي هاجمني بشراسة، واتهمني بالفساد وقال دا فاسد، رغم أنه كان زميل دراسة”.

تابع: “معرفش كان عايز إيه.. بس الحماس ياخدك عليا أنا؟! دا إحنا صحاب تعمل فيا كده؟.. بعتله رسالة وقولتله اسأل عبد الرحمن ابنك.. وعشان كده مش قادر أصفاله”.

أردف: “أنا اتقطعت من ناس كتير جدًا، ولما عزمني في فرح ابنته.. بعتله رسالة وقولتله إزاي تعزم واحد فاسد لفرح بنتك!”. مشيرا إلى أن فنان آخر تقدم ببلاغ إلى النائب العام ضده وذهب بملفات أطلق عليها ملفات فساد أشرف زكي.