عمرو أديب: التسعيرة انتهت منذ زمن جمال عبد الناصر

محمد هيثم

قال الإعلامي عمرو أديب، إن هناك حرب ويجب علينا الوقوف بجانب بعضنا البعض، موضحًا أن هناك طبقة في كل دول العالم هي الأولى بالرعاية أثناء المصائب والكوارث، فعلى سبيل المثال هناك موظف يمكن أن يتحمل الغلاء وآخر لا يمكنه.

تابع “أديب” خلال تقديمه لحلقة الأحد من برنامج “الحكاية” المذاع على شاشة “MBC مصر”، أنه من سوء الحظ أن تأتي الحرب بعد الوباء لكن الشعوب تختبر بوقوفها بجانب بعضها البعض وقدرتها على الاستمرار، موضحًا: “في طبقة هي الأولى بالرعاية لأن هما أصلا في الرعاية، أنا ميهمنيش الناس اللي وافقة في الطابور بيشتروا الآيفون دول مش معايا أنا.. يهمني الراجل اللي كان بيدخل الناس دول في الطابور، دول بشواتي وهذا الأمر تدركه الدولة المصرية بشكل جيد”.

نرشح لك: ماذا سيحدث إذا ضُرب مفاعل زابورجيا بأوكرانيا؟.. خبير يجيب

 

 

أضاف: “أنا مش هاممني اللي بيشتري كيس الخضار اللي هاممني اللي بيشتري كيلو الخضار عشان يأكل خمس أفراد ومعهوش فلوس يجيبه هو ده هم الدولة المصرية الرئيسي، وده اللي لازم كلنا نشتغل عشانه، هو ده أهم حد عندنا”.

 

أردف: “اللي الدولة تقدر تعمله هو توفير السلع وعرضها بشكل كبير في منافذها إنما أنا بلاقي ناس بتقول فين التسعيرة، الكلام ده كان أيام الرئيس جمال عبد الناصر موضوع التسعيرة ده انتهى لو عملوا كده بكرة مش هتلاقي”.

عمرو أديب

حفل توزيع جوائز الدورة الرابعة من مسابقة إعلام دوت كوم