كيف وقع الاختيار على جميلة عوض لبطولة حكاية "لازم أعيش"؟

دنيا شمعة

صرحت المخرجة مريم الأحمدي، أن اختيار جميلة لأداء دورها في مسلسل “لازم أعيش”، كان يواجه بعض التخوفات في البداية بالرغم من الإصرار عليها.

تابعت “الأحمدي” خلال لقائها مع الإعلامية إنچي علي، في برنامج “أسرار النجوم”، المذاع عبر إذاعة “نجوم إف إم”، مساء الخميس: “لما قريت الفكرة قلت لنجلاء إحنا لازم نجيب حد مصاب بهاق حقيقي، لأن الموضوع حساس جدًا”.

نرشح لك: بدون الراقصة لورديانا.. عمر كمال يعلن طرح كليب “أنتي معلمة”

تابعت: ” ولما قعدت مع شركة الإنتاج رشحوا كذا ممثلة بس كانوا متخوفين من اختيار جميلة عشان لون بشرتها أبيض، بس أنا من الأول مش شايفة حد غيرها ممثل يصلح إنه يعمل الدور”.

من جانبها، قالت جميلة عوض: “مقدرتش إني أقعد مع حالات حقيقية، لأن ناس كتير عندها تحفظ بس عوضت ده بإني شفت فيديوهات كتير.. والقصص اللي سمعتها من المؤلفة والمخرجة من الناس اللي قعدوا معاهم”.

أردفت: “أنا الدور جالي وأنا بره البيت.. مجرد ما قريت أول جملة.. رحت قعدت في مكان مخصوص قريت كويس واتصلت قالولي لو موافقة هنمضي بكره، وبالفعل رحت تاني يوم ومضيت.. وده يمكن أسرع دور قبلته في حياتي”.

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by NogoumFM (@nogoumfm)

‫يذكر أن حكاية “لازم أعيش”، من تأليف نجلاء الحديني وإخراج مريم الأحمدي، وبطولة جميلة عوض، نجلاء بدر، أحمد خالد صالح، خالد أنور، وسلمى أبو ضيف.