شاهد.. الفيديو الذي تسبب في اتهام حنين حسام بارتكاب أعمال منافية للآداب

أصدر الدكتور محمد الخشت، رئيس جامعة القاهرة، قرارًا بإحالة حنين حسام، الطالبة بكلية الآثار، للتحقيق بتهمة ارتكاب أعمال منافية للآداب والقيم والتقاليد الجامعية.

ذلك الاتهام الذي وُجه لها، لم يكن سببه تلك الرقصات المثيرة التي تقدمها من خلال الفيديوهات التي تنشرها، عبر حسابها الشخصي على موقع “تيك توك”، وإنما بسبب الفيديو الذي دعت فيه الفتيات للعمل تحت وكالتها في إحدى التطبيقات المخصصة للبث المباشر.

الشروط كانت مريبة بعض الشىء، إذ أكدت على أنها لا تحتاج في وكالتها سوى فتيات حسنات المظهر وعلى قدر من الجمال، للظهور في بث مباشر والتحدث مع المتابعين.

وجاء نص ما قالته حنين حسام، خلال ذلك الفيديو كالآتي: “أنا عارفة إن قعدتنا في البيت دي جت علينا بالخراب كلنا، عارفة إن ناس كتير أشغالها اتعطلت، وناس عندها مشاكل مادية الفترة دي، عشان كدا أنا عملت وكالة على لايكي، وخلاص مسكت ورقها وإدارتها ومش هزار ومش دعاية، أنا اللي هكون موجودة في الجروب، أنا عايزة الجروب بنات بس مبدأيًا”.

نرشح لك:
حنين حسام تتصدر “الترند” من جديد بجملة my mine

تابعت: “أي شاب هيدخل في الجروب عشان هيعمل مشكلة، أو هيدخل يضايق، أو أي واحدة أو واحد مزقوق، أنا مش هقولكوا ايه هيحصل فيه، أنتوا هتشوفوا بعنيكوا، فبلاش تكونوا سبب في أذى حد في أكل عيشوا، مش أكل عيشي أنا، دا أكل عيش الناس اللي هتدخل”.

أردفت: “مواصفات البنات.. ميقلوش عن 18 سنة، ويكون شكلهم كبير شوية، المفروض إن حضرتك مذيعة مينفعش تكوني طفلة قاعدة إلا لو عندك موهبة، وتكون عندك نت وإضاءة كويسة، مش هحتاج منك أكتر من كدا، اللايف بيكون فورمال.. يعني مينفعش تطلع اللايف بأي لبس خارج، المميز عندي إني مبحبش الحال المايل، مفيش تجاوزات، واللي داخل عامل حسابه على قلة الأدب الكلام دا مش عندي”.

استكملت: “التارجت مفتوح، مش كل الناس هتتساوى ببعض، القبض بيكون من أول 36 دولار لاحد 2000 و3000 آلاف دولار، القصة كلها هتفتحوا لايف بوشكوا، إضاءة كويسة، شكل لائق، داعمينك هيدخلوا وهتكوني صداقات مع الناس بشكل محترم وجميل، وأنا بيجيلي كل حاجة، مش عاوزة تجاوزات في وكالتي”.

نرشح لك: صاحبة الروج الأحمر.. من تكون حنين حسام الغاضبة من نجوم تيك توك؟