أسامة نبيه: أدعم محمد صلاح

محمد سلطان محمود

كشف أسامة نبيه، المدرب العام السابق لمنتخب مصر، عن رأيه في أزمة محمد صلاح مع اتحاد الكرة.

نشر نبيه عبر حسابه على إنستجرام؛ صورة تجمعه مع محمد صلاح، دافع فيها عن موقف صلاح المطالب بتوفير مزيد من سبل الراحة والتأمين للاعبي منتخب مصر في المعسكرات.

نرشح لك: الأهلي يهزم كمبالا سيتي بدوري أبطال أفريقيا

أوضح أسامة نبيه وجهة نظره قائلا: ” محمد صلاح عايز يبقي فيه عوامل النجاح علشان ننجح ونتطور ونشتغل باحترافيه زي اوربا، لاننا مش اقل منهم في حاجه علشان ناخد خطوه للامام، علشان نرفع اسم مصر علشان نبقي حاجه كبيره قدام العالم كله”.

أضاف أن توفير طلبات سيفتح الباب ليكون لدى الكرة المصرية العديد من اللاعبين العالمين مثل محمد صلاح، وليس لاعب واحد فقط، مبررا ذلك أن صلاح تلقى معاملة احترافية في إنجلترا، بالإضافة إلى قيام الأندية الأوروبية بدعم اللاعبين عندما يتراجع مستواهم، حتى يعودوا مرة أخرى.

وطالب أسامة نبيه، بتطوير المنظومة الرياضية، من أجل التقدم وتحقيق النجاح، واختتم رسالته قائلا: ” النجم المصري العالمي محمد صلاح فخر مصر والعالم ربنا يحميك ديما، ادعم محمد صلاح”.

جدير بالذكر أن أسامة نبيه، كان يشغل منصب المدرب العام لمنتخب مصر، الجهاز الفني للأرجنتيني هيكتور كوبر، منذ عام 2015 وحتى شهر يوليو الماضي، وهو الجهاز الفني الذي كان متواجدا وقت الأزمة بين محمد صلاح واتحاد الكرة، بسبب سوء تنظيم معسكرات المنتخب.

محمد صلاح عايز يبقي فيه عوامل النجاح علشان ننجح ونتطور ونشتغل باحترافيه زي اوربا لان لاننا مش اقل منهم في حاجه علشان ناخد خطوه للامام علشان نرفع اسم مصر علشان نبقي حاجه كبيره قدام العالم كله وبدل ميبقي فيه محمد صلاح ١ يبقي فيه ٢ و ٣ و٤ و ١٠ ليه لا صلاح شاف احسن معامله ونظام وطريقه احترافيه في التعامل في انجلترا وده غير انهم لو شافوا حد فاشل بيقفوا جمبه ويدعموا بكل حاجه لحد ميبقي ناجح واحنا ليه منطورشي من نفسنا ليه منتقدمشي خطوه للامام من اجل النجاح (النجم المصري العالمي محمد صلاح فخر مصر والعالم ربنا يحميك ديما) ادعم محمد صلاح 💪

A post shared by Osama Nabih (@osama_nabih_official) on