إحالة سفاح التجمع إلى الجنايات

أمرت النيابة العامة بإحالة سفاح التجمع بقتل ثلاث سيدات إلى محكمة الجنايات المختصة، لمعاقبته فيما نسب إليه من وقائع القتل المقترن بإحراز الجواهر المخدرة وتقديمها للتعاطي والاتجار بالبشر، ذلك إلحاقًا ببيان النيابة العامة المؤرخ في الثامن والعشرين من مايو الماضي.


جاء ذلك فى بيان النيابة العامة في القضية رقم 3962 لسنة 2024 جنايات قسم القطامية والسابق قيدها برقم 296 لسنة 2024 إداري الجنوب ثان بور سعيد.

وفي سياق آخر، تحدثت لبنى غانم، زوجة "سفاح التجمع"، المتهم بقتل النساء الثلاثة، والمدعو "كريم.م.م"، عن تفاصيل حياتها معه.

قالت لبنى غانم في مداخلة هاتفية مع برنامج "الحكاية" المذاع على شاشة mbc مصر ويقدمه الإعلامي عمرو أديب: "اتعرفت عليه واتجوزنا من أكتر من 10 سنين بس أنا بقالي دلوقتي أكتر من 3 سنين معرفش حاجة عنه وواخد ابني ومش مخليني أكلمه ومشوفتش ابني من أكتر من 3 سنين، معرفش الولد فين وبقالي 3 سنين بدور عليه بحاول أوصل لأي حد، بقالي 3 سنين بموت عايزة اخد ابني في حضني مش عارفة اوصله".

تابعت: "حاول يقتلني أنا وأخواتي كتير، أنا كان المفروض كنت أبقى أول ضحية عنده وكنت بهرب، كان في البيت حاجة وقدام الناس حاجة تانية، هو ومامته كمان اللي واخدة ابني، أنا بكلمها كل يوم وهي مش عايزة ترد ومش عايزة تخلي ابني يشوفني، روحت بريطانيا بسبب تهديداته، وبيبعتلي أنا وأخواتي رسائل لو أختكم مابنتش دلوقتي أنا هقتلكم كلكم".