للمنتقدين.. عمرو يوسف: مرفضتش أحلق دقني في مسلسل "الملك"

قال الفنان عمرو يوسف، إنه ما زال يشعر بالحزن من توقف مسلسل “الملك”، لأنهم بذلوا فيه مجهودا كبيرا أثناء التصوير.

أضاف “يوسف” خلال لقائه ببرنامج “معكم منى الشاذلي” مع الإعلامية منى الشاذلي، عبر شاشة “cbc”: “إحنا كنا بنصور من الفجر لغاية ما الشمس ما تنزل وهو اتبذل فيه مجهود كبير جدا وكنت أتمنى يتعرض بس ده اللي ربنا رايده، وأكيد خير”.

نرشح لك: أنجبت بالشهر السادس.. عمرو يوسف يتحدث عن معاناة كندة علوش أثناء حملها

أشار إلى أنه من الوارد التعديل في المسلسل ولكنه يحتاج إلى إعادة تجميع كل الفنانين المشاركين مرة أخرى، ويتم إعادة كتابة أجزاء من السيناريو مرة أخرى.

أردف: “المسلسل كان محاولة كويسة للدخول في العالم ده، الرواية هي كفاح طيبة وهي رواية خيالية مش حقيقية والمسلسل مأخوذ منها وإحنا قلنا من أول لحظة إن المسلسل خيالي لإننا عاملين دراما، أنا مرفضتش أحلق دقني لأن انتشرت إشاعة إني رفضت أحلق دقني، لو المخرج طلب كده أنا هعمل كده”.

أكد على أنه يحترم المخرج الذي يعمل معه، ولكنه ظهر بذقنه كمواطن مصري وسيحدث له تغيير في نهاية آخر حلقات عندما يصبح ملكا.

في سياق آخر قال الفنان عمرو يوسف، إن تنفيذ المعارك في مسلسل “الكتيبة 101” كان مبينا على الواقعية بشكل كبير، فقد كان هناك تواجد لضباط حقيقين يوجهون الممثلين أثناء التصوير، ويلفتون نظرهم لأدق التفاصيل.

أضاف “يوسف” خلال لقائه مع الإعلامية منى الشاذلي في برنامج “معكم منى الشاذلي”، المذاع عبر شاشة “CBC”: “لما أكون ماشي بالسلاح وورايا ضابط سلاحه لازم يبقى في مكان معين، لو هيعدي السلاح وأنا قدامه لازم ينزله ناحية الأرض عشان ميأذنيش، لو كان حد فينا غلط ومنزلش السلاح منا بنعيد تاني، إحنا كنا واصلين لدرجة كبيرة أوي من الإتقان في التنفيذ”.

أما عن اللحظات البائسة ورفع العلم الأسود في مدينة الشيخ زويد، أشار”يوسف”: “الشخصية اللي كان بيلعبها فتحي عبد الوهاب قال أنا أهم حاجة عندي التصوير، هما أهم حاجة عندهم اللقطة اللي هتتنشر”.