حنان مطاوع: متمناش أبقى نسخة من حد

قالت الفنانة حنان مطاوع، إنها لا تتمنى أن تكون نسخة من أحد، موضحة أنها تتمنى أن يكون لها طابع خاص بها، ولكن هناك أشخاص أثروا في وجدانها مثل الفنانة الأمريكية ميرور ستريب والفنانة فاتن حمامة.

أضافت “مطاوع”، خلال لقائها في برنامج “مساء الإمارات” المذاع عبر شاشة “الظفرة”، ويقدمه الإعلامي عبد العزيز أحمد: “متمناش أبقى نسخة من حد، أتمنى يبقى ليا طعم وطابع خاص، لكن في ناس أثروا في وجداني، ميريل ستريب بحبها، والست فاتن حمامة بحبها أوي”.

نرشح لك: إنجي المقدم: مشهد منى زكي في “أصحاب ولا أعز” ليس جريئا

أشارت: “ممكن لو حد مضايقني أوي وهقول كلام مش لذيذ مردش عليه، أنا دايما بحاول أتانى إني أقول كلام مش حلو عشان مندمش ومجرحش حد، بس لو حد مضايقني وإذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما، الصمت هو الرد”.

أوضحت: “كلمة بخيلة دي لا تنطبق عليا على الإطلاق، في أي حاجة، ده ماما بتقولي أنتي إيديكي مخرومة، حتى في المشاعر تحس إني بدلدق، فكلمة بخل دي مش موجودة في قاموسي”.

في سياق آخر قالت الفنانة حنان مطاوع إنها لم تتوقع نجاح مسلسل “بت القبايل” بهذا الشكل، ذلك لأن السوشيال ميديا لم تعطه أي اهتمام.

تابعت “مطاوع” خلال لقائها مع الفنانة إسعاد يونس في برنامج “صاحبة السعادة“، المذاع عبر شاشة dmc، أن مسلسل “بت القبايل” يعتبر أول بطولة مطلقة لها لمسلسل مكون من 45 حلقة ويتم عرضه خارج السباق الرمضاني، معلقة: “أنا بحب المسلسل أوي لأنه صعيدي وكلنا بنحب صعيد مصر، وكمان كان دور في شوية خيال لأن مفيش ست صعيدية بتتزعم القبيلة وتبقى هي بدل أبوها”.

أضافت: “الحمدلله أنا مكنتش متخيلة إنه نجح كده مع الناس لأن السوشيال ميديا مكانتش بتتكلم عنه، بس لما بنزل الشارع إلى الآن بيقولولي يا رحيل أو يا بت القبايل”.