شاشة

محمد صبحي عن تكريمات المهرجانات: بياخدوا سلطانية بلاستيك!

قال الفنان محمد صبحي، إن المهرجانات الفنية قديما كانت مطابقة لشكل النوع الفني الذي تقام من أجله، موضحا أن المهرجانات الآن أصبحت تقام من أجل “الشو” وليس المحتوى أو الإنجازات.

أضاف “صبحي” خلال حواره مع الإعلامية فاطمة مصطفى، اليوم في برنامج “الراديو بيضحك” المذاع على “الراديو 90 90”: “المهرجانات دلوقتي بيتصلوا بكل فنانين مصر في كل وقت يقول له حضرتك متكرم تلاقيه اتصل بـ 30 أو 40 نجم عشان الرعاة، وتروح عشان تاخد السلطانية البلاستيك، حتى مفيهاش القيمة المتناولة”.

 

نرشح لك: محمد صبحي: أستعد لتقديم الجزء التاسع من “يوميات ونيس”

 

أشار: “المهرجانات كترت وتبص النهاردة تلاقي عدد من مهرجانات المسرح مهولة والمسرح مش شغال.. بقول يا رب ده أنا عايش في ثورة فنية وملاقيش حاجة الشو بقى أهم من المحتوى والإنجازات”.

في سياق آخر، كان الفنان محمد صبحي، قد قال إنه يتواصل مع بعض الجهات من أجل تقديم الجزء التاسع من مسلسل “يوميات ونيس”، وذلك بعد ما يقرب من 9 سنوات عن آخر جزء.

تابع “صبحي” خلال لقاء مع برنامج “الراديو بيضحك”، مساء الخميس، المذاع عبر “الراديو 9090” مع فاطمة مصطفى: “بجهز للجزء التاسع من “يوميات ونيس”.. مع إني كنت واخد قرار معملش، بس بقالي فترة بشغل دماغي، أنا عايز أقدم الجيل الجديد اللي عايش النهاردة هل هو مظلوم ومُفترى عليه وإحنا اللي غلط ولا العكس، وفيها محاكمة لونيس”.

أشار إلى أنه يشعر بالوحشة تجاه أبناء وعائلة ونيس، لافتا إلى أن أحفاده وأولاده في العمل تغيروا ولا بد من مناقشة ما يمرون به حاليا. متمنيا أن يبدأ في العمل قريبا. وأردف: “وفي المقابل بتمنى أنه في قنوات تتخانق عشان هذا العمل مش يعتذروا”.

كاتب

إعلام دوت كوم صوت الميديا العربية

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock