شاشة

أستاذ أمراض الصدر: استخدام البخور باستمرار مثل تدخين السجائر والشيشة

كشف الدكتور محمود البتالوني، أستاذ أمراض الصدر والحساسية بكلية الطب بجامعة القاهرة، عن مخاطر وأضرار التعرض المستمر للبخور والدخان والروائح التي تصدر منه، موضحا تأثيرها على مرضى الحساسية.

قال “البتالوني” خلال برنامج “السفيرة عزيزة” المذاع على شاشة dmc وتقدمه الإعلامية سناء منصور والإعلامية شيرين عفت: “البخور فيه زيوت وفيه أنواع كتير جدا أو الفواحات، وده بيطلع كم كبير من الدخان والروائح المستمرة”.

نرشح لك: نصائح لزيادة فعالية الكمامة في منع عدوى كورونا

تابع: “طبعا بالنسبة لمريض الحساسية بيتأثر في ساعتها، لكن بالنسبة لواحد معندوش حاجة أو عيلة معندهمش تاريخ من الحساسية ومعندهمش مشاكل يستخدموه مرة في الأسبوع ويفتحوا الشبابيك يبقى فيه تهوية جيدة، تمام يبقى فيه ريحة حلوة”.

استكمل: “لكن لو مكان مقفول ومعبأ بالدخان وبصفة يومية وفيه ناس بتعمل كده، هما قليلين بس فيه ناس بتعمل كده، هيبقى عندها السدة الرئوية، استنشاق الدخان بصفة مستمرة ويومية كأني بشرب سجائر أو بشرب شيشة”.

أشار: “لكن لو بتعرضله كل أسبوع أو أسبوعين مفيش مشكلة، المعطرات لو بتطلع ريحة بس مفيش مشكلة، أنا مشكلتي في الدخان أو تسخين الزيت اللي هي المحروقات، اللي بتطلع نتيجة الحرق هي اللي فيها المشاكل”.

كاتب

إعلام دوت كوم صوت الميديا العربية

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock