رمضان عبد المعز يوضح الفرق بين التحسس والتجسس

محمد هيثم الفرق بين التحسس والتجسس

كشف الشيخ رمضان عبد المعز، الفرق بين التحسس والتجسس، وقال إن التجسس يكون في المصائب، كمن يتصنت على أحد في المصائب، أما التحسس يكون بتتبع الناس في الخير، كالاطمئنان على صديق لك.

تابع “عبد المعز” خلال حلقة اليوم الثلاثاء من برنامج “لعلهم يفقهون” المذاع على قناة “dmc”: “بطمن على فلان، بطمن على واحد أنا بشتغل معاه هو بيتطمن عليا، طمني عليك يا حبيبي ناقصك أيه؟ أي خدمة أقدر أقدمهالك؟ ده اسمه تحسس، أما التجسس في الحاجات التانية واحد عايز يوقع حد في شر أعماله”.

        نرشح لك: رمضان عبد المعز: المؤمن لا يشارك في نقل الفتن والشائعات

أضاف أن الله قال على لسان سيدنا يعقوب (يَا بَنِيَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِن يُوسُفَ وَأَخِيهِ وَلَا تَيْأَسُوا مِن رَّوْحِ اللَّهِ ۖ إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِن رَّوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ)، مردفا: “إنما القوم المؤمنون ولا حد يعرف ييجي ناحيتهم”.

تابع: “أصل بيقولك بكرة العالم، والقطب الجنوبي والشمالي والطقس والمناخ، أيه اللي هيحصل يعني؟ أيه أقصى حاجة ممكن تحصل؟ إن ربنا مش هيسوق لي رزقي، مش هيحصل”.

جدير بالذكر أن برنامج لعلهم يفقهون، يذاع على قناة “dmc” من السبت إلى الخميس، الساعة 5:15 ويقدمه هو و الشيخ خالد الجندي، والشيخ رمضان عبد المعز.

          نرشح لك: رمضان عبد المعز: هنقف لبعض على الكلمة؟!

رمضان عبد المعز