شاشة

رسالة تامر أمين لمنتقدي قرار منع مطربي المهرجانات

محمد هيثم

علق الإعلامي تامر أمين، على القرارات التي أصدرها نقيب المهن الموسيقية هاني شاكر، بشأن مطربي الهرجانات، حيث قال إنه متفق معه، مضيفا “مش معني كده إني ضد المدرسة الثانية أو الرأي الثاني وشايف أن هما مبيفهموش أو غلط، بس هي مدارس وآراء وزي ما أنا بحترم رأيهم يحترموا رأيي”.

قال” أمين” خلال برنامج “آخر النهار” المذاع على قناة “النهار” ردا على من يقولون أن من المفترض أن ترعي النقابة الموسيقى والغناء ولا تقوم بمنعهم: “أنا شايف إن دي جملة حق يراد بها باطل أو يراد بها تعويم الموضوع”، مشيرا إلى أن: “أي مجال في الدنيا خلقه ربنا حتى ولو كان مجال أبداعي، مثل الموسيقى والغناء مينفعش يبقي ساحة فوضوية بدون رقابة ومحددات”.

نرشح لك: موعد عرض حكاية “طعم الدنيا” لـ إيمان العاصي

أضاف: “ليه في الغنا بس عايزينها تبقي سداح مداح، ليه مبيقولوش كده على نقابة المهن التمثيلية، محدش بيقول إلغوا نقابة المهن التمثيلية، واللي عايز يمثل يمثل، بيقولوا لا احنا مع النقابة ولازم يبقي في تصاريح، ولازم ويبقي عضو نقابة”.

واصل: “اشمعنا نقابة المهن الموسيقية بالذات في هجوم عليها، ومش عايزينها تبقى موجودة، وعايزين أي حد يمسك الحديدة، ويصدعنا، أو يتجاوز ويعمل إسفاف، هو ينفع مهندس يشتغل من غير ما يكون معاه تصريح من نقابة المهندسين، أين العقل أليس فيكم رجل رشيد”.

تابع: “اعمل حاجة حلوة واستني من وراها الفلوس، لكن تجري ورا الفلوس بس أيا كان اللي هتقدمه، هتوصل في الآخر إن إحنا نعمل (أستغفر الله العظيم) طالما هيجيب فلوس”.

أردف: “أنا مشفق على مدرس الموسيقى اللي هيقعد مع حمو بيكا لأن حمو هو اللي هينسيه الموسيقى”.

كاتب

إعلام دوت كوم صوت الميديا العربية

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock