ماندو العدل: محمد هنيدي كان البطل الأول لفيلم "البدلة"

قال المخرج ماندو العدل، إن الفنان محمد هنيدي كان من المفترض أن يكون بطلا لفيلم “البدلة” مع الفنان تامر حسني بدلا من الفنان أكرم حسني.

تابع خلال لقائه في بودكاست “بتاع أفلام”: “فيلم البدلة المفروض كان يبقى بطولة تامر حسني ومحمد هنيدي مش أكرم حسني، وهنيدي كان موافق على الدور بس حصل مشكلة مع المنتج في الاتفاق فمحصلش نصيب، وأكرم لما عمل الدور الحمدلله بردو نجح جدا”.

نرشح لك: شاهد.. البرومو الرسمي لـ مسلسل “سيب وأنا أسيب”

كما أوضح أنه كان متخوفا من إخراج الفيلم من البداية، لأنه كان بعيد جدا عن فكرة أعماله السابقة، مشيرا أنه اختفى بعد انتهاء التصوير وأعمال المونتاج وبدء طرح الفيلم في السينمات خوفا من الفشل.

أضاف أنه تفاجأ بتحقيق الفيلم إيرادات عالية وصلت لأكثر من 60 مليون جنيه، في حين أنه كان يأمل فقط لوصول إيرادات الفيلم لإيرادات آخر أفلام تامر حسني قبل “البدلة” والتي كانت 22 مليون جنيه فقط.

كما تحدث عن رأيه في تجربة تامر حسني السينمائية، قائلا: “مش عيب أن يبقى عنده موهبة في أكتر من حاجة.. يعني يقدر يبقى ممثل ومطرب وكاتب وكل حاجة، بس الفكرة انه لازم كل فنان لما يعمل تجربة يقيمها تقييم عادل.. هل الناس عجبها مثلا إني بقيت مؤلف؟ لو أه خلاص تمام، لو لأ يبقى لازم تعيد حساباتك، لكن مع ذلك أفلام تامر بتنجح وبتحقق إيرادات”.