زينة: كنت براقب أحمد زكي وأزوغ من المدرسة علشان اشوفه

كشفت الفنانة زينة عن حبها الشديد للفنان الراحل أحمد زكي منذ صغرها، موضحا كواليس مشاركتها في أول عمل فني لها وهو فيلم “أرض الخوف” مع “زكي”.

قالت زينة خلال لقائها في برنامج “صاحبة السعادة” المذاع على شاشة dmc وتقدمه الفنانة إسعاد يونس: “أول أعمالي كان فيلم (أرض الخوف) مع أستاذ أحمد زكي وأستاذ داود عبد السيد”.

نرشح لك: رمضان 2023.. صراع بين كمال أبو رية وجمال سليمان في “عملة نادرة”

تابعت: “أنا كنت من المجانين بتوع الفنانين بس مع الأستاذ أحمد زكي الله يرحمه، كنت براقبه، هو كان بيقعد في مكان في شارع سوريا بيخرج منه 10,11 الصبح، اوتيل كده وكافيتريا جنب البيت عنده كان يشرب القهوة ويفطر”.

أردفت: “كنت ازوغ من المدرسة واروح استناه من بعيد، أنا ابص عليه واعمله باي وامشي، فحفظ وشي، وروحت في يوم وندهلي قال لي مجتيش امبارح ليه؟ قولت له روحت المدرسة فقالي متزوغيش تاني وروحي مدرستك وأنتي جميلة أوي يا حبيبتي”.

استكملت: “لقيت خبر أنهم بيدوروا على ممثلين للفيلم، فروحت الشركة، وقابلت أستاذ داود، وطلب إقرار من والدي لأن كان سني صغير، وجبت إقرار من والدي مضروب من أختي نسرين، ولكنه رفض هو وأحمد زكي لصغر سني ثم أصريت وبكيت وقولت لهم “هموت نفسي وعيطتلهم” حتى وافق (عبد السيد)”.

اختتمت أنها كانت منزعجة من أحمد زكي لأنه رفضها، مضيفة: “كنا بنصور في السيدة زينب وأحمد زكي قاعد عمال يبصلي وجه قالي تاخدي خس وخيار؟ قولتله معكش بتنجان أو طعمية واتصالحنا على طول وكان بيكلمني في عيد ميلادي يقولي كل سنة وأنتي طيبة”.