هاني شاكر عن تأهل المغرب لنصف نهائي المونديال: غيران لبلدي

قال الفنان هاني شاكر، إنه سعيد سعادة لا توصف بتأهل المنتخب المغربي إلى نصف نهائي كأس العالم، ولكن لديه غيرة على وطنه مصر، موضحا أن منتخب مصر لا ينقصه إلا أشخاص لا تجامل وتعرف قيمة الرياضة جيدا وتنفذ القوانين واللوائح جيدا.

أضاف “شاكر” خلال مداخلة هاتفية في برنامج “حضرة المواطن” المذاع عبر شاشة “الحدث اليوم” ويقدمه الإعلامي سيد علي: “أنا غيران على بلدي لكن المغرب عملت اللي بلاد كتير مقدرتش تعمله وفرحتنا فرحة ملهاش أول من آخر، ونسخة كأس العالم دي نسخة عربية من أول القرآن الكريم اللي افتتحوا بيه لحد الاستادات والانجازات الرائعة اللي عملتها قطر وده أن دل يدل على أن إحنا العرب لما بنصر على إننا نعمل حاجة تعملها بنعملها”.

نرشح لك: معتز الدمرداش عن والدته: عمرها ما خذلتني بسبب دور

أشار: “أنا حامل هم أي حد هيعمل كأس عالم تاني بعد قطر بعد المستوى ده، هيعملوا إيه أكتر من اللي اتعمل، قطر رفعت راسنا كلنا كعرب، اتضح أن قطر برغم صغر مساحتها لكن جواها ناس كبار عظام، وشهم حلو علينا شوف السعودية وانتصارها على الأرجنتين وتونس وخروجها المشرف”.

أردف: “الحقيقة أنا في فرحة كبيرة بما حققه المغرب الشقيق وكأن مصر هي اللي حققت هذا الإنجاز، الرياضة في دمنا بتقربنا من بعض أكتر وتحببنا في بعض ودي قيمة الرياضة، يعني إيه ميبقاش عندنا منظومة رياضية محترمة بتحترم القوانين، وعادلة بين كل الأندية”.

هاني شاكر