نصيحة مصطفى حسني لمتابعة وجدت صورا خادشة للحياء بهاتف خطيبها

أجاب الداعية مصطفى حسني، على سؤال إحدى المتابعات الذي يقول: “أنا مخطوبة وأكتر من مرة أمسك موبايل خطيبي ألاقي عليه صور وفيديوهات وحشة، أنا في حيرة أكمل ولا لا؟”.

قال “حسني” خلال فيديو له نشره عبر حسابه الرسمي على موقع تبادل الصور والفيديوهات “إنستجرام”، إن صاحبة السؤال مخطئة في أنها ترى أشياء خطيبها الخاصة دون علمه، مردفا: “ده ممكن يكون شك غير مبرر وحتى لو كده إحنا بنواجه وبنسأل لكن مش بنفتش لأن ربنا قال في القرآن ولا تجسسوا”.

نرشح لك: داعية إسلامي: الحسد أخطر من السحر

أشار إلى أن الصور إذا كانت له مع بنات أخريات فتعتبر خيانة، أما إذا كانت مشاهد إباحية فهو ذنب بينه وبين ربنا.

أردف: “لو الراجل ده بيتحسن وبيعاملك وبيحترمك وفيه صفات الزوج اللي يبني بيت، إعفي عن الموضوع ده وسامحي ودي غلطة شباب مش حلوة بس متحطيهاش في باب الخيانة حطيها في باب غلبت الشهوة عليه، ركزي معاه في قربه من ربنا لكن متسبهوش”.

في سياق آخر أجاب الداعية مصطفى حسني على سؤال متابعة عن كيفية السيطرة على عصبيتها الغير مبررة التي تصل حد البكاء، موضحا أنها يجب أن تدرك سببها أولا.

قال “حسني” عبر فيديو نشره عبر حسابه على “إنستجرام“: “ده بسبب إن في مشاكل كتير جواكي مش محلولة وحاجات كتير متأجلة محتاجة وقفة، لما الحاجات دي تتحل هتلاقي ضغوطات كتيرة اتشالت من عليكي، وأكثري من قول “لا إله إلا الله” وإن شاء الله يكون فيها الشفاء”.