مصطفى حسني يعتذر عن إجابة سؤال عن ضرب الأزواج: لم تكن مرتبة

مصطفى حسني عن ضرب الأزواج

شدوى ممدوح

أجاب الداعية الإسلامي مصطفى حسني، على سؤال إحدى المتابعات جاء فيه: “ممكن حضرتك توضح ردك على أن الزوج يجوز ليه ضرب مراته في مرحلة معينة وإزاي بتقولهم يمسكوا في بعض وهو بيضربها كتير؟“.

قال “حسني“ في فيديو نشره على موقع تبادل الصور والفيديوهات “إنستجرام“، إنه قام بالفعل بالإجابة على هذا السؤال ولكن إجابته لم تكن مرتبة، مضيفا أن الضرب يعد جريمة، مشيرا إلى أن الرسول صلى الله عليه وسلم قال: “لا يضرب خياركم“.

نرشح لك: ما أثر الإهانة على النفسية؟ مصطفى حسني يجيب

أردف أن الشريعة والقانون كذلك يجرمون الضرب، والاعتداء عموما، لافتا: “الشريعة الشريفة بتجرم الإهانة وسيدنا النبي لما بص للكعبة قال: (إن دماءكم وأموالكم وأعراضكم حرام عليكم كحرمة يومكم هذا في شهركم هذا في بلدكم هذا)، محدش فينا ينفع يبص للكعبة باحتكار أو يسبها أعوذ بالله ولا يمد إيده باستهتار عليها ما بالك الإنسان الأكثر تكريما عند الله“.

تابع: “لزوال الدنيا أهون عند الله من دم إمرأ مسلم.. مد الإيد ده مصيبة وهو مش من حق الزوج ولا الزوجة، أنا قولتلهم يمسكوا في بعض بس مش بالخناق لكن في الجواز لأن صعب عليا أقول للناس تطلق، أنت عشان تقول لحد أطلق لازم تسمع من الطرفين لأن ممكن يكون عندهم مشاكل يقدروا يحلوها وياما بيوت فيها ضرب مشاكلها أتحلت وأصبحوا صالحين وبيكرموا بعض“.

استطرد “حسني“: “مشايخنا في دار الإفتاء لما تيجي ست تسألهم في حاجة ليها علاقة بالجواز بيقولولها تعالي أنتي وجوزك أسمعكوا أنتوا الاتنين.. التسرع بإعطاء الناس نصيحة الطلاق ده بيبقى تفريق للبيوت بغير علم“.

الاكتئاب والتوتر والانفصال.. أمور دفعت المشاهير للعلاج النفسي