باسم سمرة يوضح تصريحاته بشأن حذف مشاهده في "إبراهيم الأبيض"

علق الفنان باسم سمرة، على تصريحاته التي أثارت الجدل مؤخرا بشأن حذف مشاهده في فيلم “إبراهيم الأبيض”، والتي قال فيها: “حذفوا دوري في إبراهيم الأبيض علشان وجودي كان هيعمل قلق، أنا عملت دور أكتر من رائع، وأنا من رأيي أن السقا هو اللي عمل كدة، ومش زعلان منه لأنه هو اللي خسران”.

أوضح “سمرة” خلال لقائه مع الفنان عباس أبو الحسن في بودكاست “حوارات مع عباس”، أن المخرج مروان حامد جلس معه لشرح دوره في الفيلم لأن هناك مشهدا خطيرا سيقدمه باسم سمرة وهو القفز من الدور السابع، لافتا إلى أن هذا ما جذبه للفيلم، وجعله متمسكا به، مشيرا إلى أن ذلك المشهد كان له طقوسا خاصة، فقد أدى هذا المشهد كاملا بدون تصوير لمعرفة إذا كان سينجح الأمر أم لا.

نرشح لك: أحمد البدري يوجه رسالة عتاب للمنتج أحمد السبكي

أضاف: “مروان كان حريص عليا وعلى المشهد فحب نعمل يوم بكل الناس عشان ميبقاش فيه مجال للخطأ، وكانت حاجة في منتهى الصعوبة، وبعدين فوجئت بيوم العرض مروان بيكلمني بيقول المشهد اتشال، ليه يا عم؟ من حقك تشيلني خالص، بس قولي قبلها، المخرج لو شال الدور بتاعي كله حد يقدر يكلمه؟”.

أشار: “أنا من حقي أتكلم وأقول اللي أنا عايزه واللي أنا حاسس بيه، دي حاجة صحية وإلا هعفن جوايا.. وأنا بقابل أحمد السقا وبنقعد مع بعض ومروان حامد لسه مكلمني، وقولت له اتفرج على مسلسل (منعطف خطر) ومعندناش حتة إننا نقطع في بعض، لكن من حقي أتكلم، حتى لو غلطت”.

كان الفنان باسم سمرة، قد قال إن الدراما هي ما تفرض عليه أن يقدم أدوار العنف والقتل، مشيرا إلى أن سبب وفاته في معظم أفلامه هو تفوقه في الأدوار التي يقدمها.

أشار “سمرة”، خلال لقائه في برنامج “واحد من الناس” الذي يقدمه الإعلامي عمرو الليثي على قناة “الحياة”، إلى أن سبب موته في معظم أعماله الفنية مثل فيلم “الجزيرة” هو تفوقه وشطارته الملحوظة، موضحا: “موتوني في فيلم الجزيرة علشان كان هيكون فيه جزء تاني ولو أنا كنت موجود كنت هقعدهم في البيت علشان شاطر طبعا وأنا أشطر من أحمد السقا بكتير لأنه في حتة وأنا في حتة”.

تابع: “وحذفوا دوري في فيلم إبراهيم الأبيض علشان وجودي كان هيعمل قلق، وأنا مش عارف حذفوه ليه لكن أنا عملت دور أكتر من رائع، وأنا من رأيي أن السقا هو اللي عمل كدة وبقوله تحياتي يا حبيبي ومش زعلان منه لأنه هو اللي خسران”، موضحا أنه تحدث مع الفنان أحمد السقا عن حذف دوره ونفى علاقته بذلك.

استكمل: “أنا كلمت السقا نفسه قالي أنا مش مسؤلع عن أي حاجة أنا مالي هو أنا المخرج ولا المؤلف! كدة يعني، وكلمت المخرج مروان حامد قالي الجرافيك ما ظبطش”.

أوضح أنهم أثناء تقديم فيلم”الجزيرة” لم يكونوا على علم بأنه سينجح وسيقوموا بتقديم جزء آخر منه، لافتا إلى أن سبب نجاح الفيلم بناءً على رد فعل الجمهور هو دور “حسن” الذي قدمه ودور الفنان محمود ياسين وليس دور “السقا”.

كما أشار إلى أنه لم يكن على علم بحذف مشاهده من فيلم “إبراهيم الأبيض” حتى يوم الافتتاح، متابعا: “الواحد بيبقى متوقع أنه بيعمل شغل حلو ونازل الافتتاح بقى فتلاقي تليفون جالك بيقولك خلي بالك المشاهد بتاعتك اتشالت، فضلوا عاملين ليا المفاجأة لغاية يوم العرض وزعلت جدا وما روحتش طبعا العرض”.