نصيحة نادية عمارة لمن تعاني من خيانة زوجها

هدير عبد الوهاب نادية عمارة

ردت الدكتورة نادية عمارة، على مشكلة متابعة تعاني من خيانة زوجها لها من خلال مكالمات هاتفية مع النساء، قائلة إن أفعال هذا الزوج لا تجوز والله سيقتص منه يوم القيامة.

أضافت “عمارة” خلال برنامج “قلوب عامرة” على قناة “ON”، أن في هذه الحالة يجب على الزوجة التصرف بحكمة والتحلي بالصبر والتعامل معه بالإحسان إليه والقيام بجميع واجباتها والاهتمام بنفسها وأولادها والتغافل، منوهة على أهمية اختيار الوقت وطريقة النقاش المناسبة.

نرشح لك: بعد فترة غياب.. نادية عمارة تكشف تفاصيل حالتها الصحية

تابعت: “اعملي نفسك مش واخدة بالك، والتفتي لأولادك وللبيت وأحسني إليه طعامه وشرابه وملبسه، ومتتكلميش في الموضوع ده، اعملي نفسك مش شايفة، فن التغافل إن الإنسان يبقى شايف كل حاجة كويس أوي بس عامل نفسه مش واخد باله”.

استطردت: “أكثري من الدعاء له، واللي عايز بيته ما يخربش والعيال تتشرد يُصبر، وتبقي أنتي أكثر صبرا وحكمة ومتتكلميش في الموضوع لأن ده مش من النوع إللي لما هكلمه هيرتد لأ.. ده بتاخده العزة بالإثم”.

أشارت إلى الاهتمام بتربية ودراسة الأولاد، إذ أن بعض الزوجات ينشغلون بالزوج والمشاكل ويهملون الأولاد، مضيفة “تربية الولاد شيء يُثلج صدر أي إنسان إن ولاده يكونوا صالحين مش طالحين وأهل خير مش أهل سوء، دول زرعة الإنسان”.

أردفت أن هذا لا يعني إهمال الزوجة لنفسها ولحقها وأن هناك قاعدة شرعية تنص على أن لا ضرر ولا ضرار، لذلك يجب أن تهتم بالتزين والنظافة الشخصية والطهارة ونظافة البيت وتقديم الطعام الجيد، لكن في حالة الضرر الشديد يمكن طلب الطلاق، مشيرة إلى أنها لا تؤيد ذلك الرأي.

واختتمت حديثها قائلة: “طبيعي إنك تبقي مضايقة وانتي شايفاه بيكلم فلانة، وهنعتبر ده امتحان أنتي فيه هنزع البيت عشان تصرفات حمقة زي دي؟ ولا أعقل كدة واشوف أنا هعدي المشكلة الكبيرة إللي أنا فيها دي إزاي، سهل إني أقول طلق ولكن الصعب إني اصبر وأسأل الله العون واخد بالأسباب إللي تساعدني أوصل لهدفي وأكون نفسي طويل”.