شاشة

أحمد حلمي: حسن حسني سايب فراغ كبير

قال الفنان أحمد حلمي، إنه يعتبر وفاة الفنان حسن حسني وغيابه عن الشاشة، بمثابة فراغ كبير في الساحة الفنية بالنسبة لجيل كامل.

تابع “حلمي” خلال لقائه مع برنامج “the insider بالعربي“: “سايب فراغ كبير لجيل كامل، لأنه كان مدرسة لوحده.. عم حسن حسني كان بيلعب كل أشكال وأنواع الأدوار، وعنده الشعراية اللي بتفرق بين ان الفيلم ده كوميدي بس حقيقي، وكوميدي بس.. هو ميغلاش على ربنا طبعا، بس سابلنا فراغ كبير أوي”.

نرشح لك: “واحد تاني”.. كيف نجا أحمد حلمي أخيرا؟

 

أردف: “في أفلام كانت بتتبني عشان يبقى فيها حسن حسني، ولو هو مش موجود الفيلم مش هيتبني كده.. هو الجراند اللي كان بيشيل الفيلم ويمشي”.

 

أحمد حلمي

يشار إلى أن آخر أعمال أحمد حلمي، فيلم “واحد تاني” من بطولته مع روبي، نسرين أمين، عمرو عبد الجليل، سيد رجب، أحمد مالك، نور إيهاب، ومشاركة عدد من ضيوف الشرف منهم عمرو وهبة، ومن من تأليف هيثم دبور، وإخراج محمد شاكر خضير، وإنتاج شركة سينرجي فيلمز، وماجيك بين وأفلام مصر العالمية وأوسكار.

وتدور أحداث الفيلم حول موظف يعمل أخصائي اجتماعي في مصلحة السجون، حيث يجري مقابلات مع المساجين ويكتب تقارير عن حالتهم النفسية، وفي السجن يقابل أحد زملاء دراسته القدامي ويكتشف أنه أصبح رجل أعمال ناجح، وعقب خروجه يدعوه لحفل يجمع زملاءهم القدامي ليكتشف الموظف أنه أفشل زملاء جيله ويعيد التفكير في حياته مجددا.

كاتب

إعلام دوت كوم صوت الميديا العربية

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock