وزير التعليم يكشف إمكانية إجراء امتحانات الصف الرابع الابتدائي من المنزل

ياسمين شهاب

قال الدكتور طارق شوقي، وزير التربية والتعليم والتعليم الفني، إن الصف الرابع الابتدائي مجرد عام دراسي نقل عادي مثل غيره، ولكنه مهم في نظام التعليم الجديد لما يحتويه على مستوى أعلى في مواد العلوم والرياضيات.

أضاف “شوقي” مساء السبت، خلال مداخلة هاتفية في برنامج “الحكاية” المذاع على فضائية “MBC مصر” ويقدمه الإعلامي عمرو أديب: “لازم كلنا نبقى عارفين ما المطلوب من مخرجات تعلم في العلوم والرياضيات وباقي المواد لأنه هيتبني عليه مواد خامسة وسادسة وهما طالعين”.

نرشح لك: “الصحة” تنفي تسجيل أي حالات بمتحور “أوميكرون” في مصر

 

استكمل: “كل ما اكتسب الطلاب أكبر قدر من هذا كلما كان الطريق فيما بعد أسهل، الفكرة ليست في الرسوب والنجاح مثلما يتحدث البعض ولكن الفكرة هي قياس مدى استيعاب الطلاب، مردفًا: “الامتحان ما هو إلا قياس لمدى استيعاب الطلاب، الفكرة مش إننا نعاقب الأولاد الفكرة إننا نقيس، والمفروض الأهالي يساعدونا ويسألوهم ويذاكروا معاهم علشان نقدر نغطي المنهج والطلاب يستوعبوا أكبر قدر من المنهج، ولكن حكاية نمتحن من البيت وننجح الكلام ده كله، فيه تفادي شديد، مفيش دول تانية بتعمل كده”.

استكمل: “إحنا بنعمل قدر ما نستطيع لتسهيل وتقديم الخدمات التعليمية على قنوات مدرستنا للطلبة وللأولياء الأمور، بنحاول نشتغل على الحضور في المدارس وبنحاول نشوف أكثر من بديل زي المنصات”.

رنا رئيس تكشف لإعلام دوت كوم تفاصيل دورها في “موضوع عائلي”