أبرزها "طقم الصيني".. أشياء لم تشتريها بسنت شوقي في جهازها

دنيا شمعة

أوضحت الفنانة الشابة بسنت شوقي، أنها لا تعتبر قائمة المنقولات الزوجية أمان للزوجة كما يعتبره البعض، لكنها مع ذلك تقدر من تعتبرنها أمانا لكونها لا تستطيع الحكم عليهن.

قالت “بسنت” خلال لقائها مع “gossips”: “أنا لسة عارفة يعني إيه (قايمة) من 7 شهور تقريبا وعرفتها من جروبات البنات على فيسبوك، وكنت مش فاهمة ومستغربة المصطلح لأن عمري ما سمعت عنه في بيتنا.. فأنا شايفة إن كل واحد ينام على الجنب اللي يريحه، لو أنتي هتحسي بالأمان أنتي وأهلك لو فيه قايمة تمام، ولو معندكيش الكلام ده في الثقافة بتاعتك وشايفة إن الموضوع مش مادي تمام برضو”.

نرشح لك: “شوفت أختي بتموت”.. فيفي عبده تروي موقفا لضرب والدتها لأختها بعنف

أضافت: “أنا متفهمة إن الستات في مصر خصوصا محتاجين يأمنوا نفسهم، يمكن أنا مش حاسة بالاحتياج ده عشان مبحبش أتكلم في الفلوس بس مش هحكم على غيري”.

أردفت أنها حتى الآن لم تنتهي من أغلب تجهيزات زواجها، وحتى لم تختر فستان زفافها، كما أنها قررت ألا تشتري شيء لا تحتاجه في منزلها كـ”الطقم الصيني” و”المخرطة” وغيرها من الأدوات التي لن تستخدمها.

كان الثنائي محمد فراج وبسنت شوقي صرحا لـ ET بالعربي خلال شهر يونيو، أنهما احتفلا بعقد قرانهما فقط، وأشارت بسنت إلى أنها لا تعلم سبب انتشار أخبار تفيد بأنه حفل زفافهما، رغم كتابتها أنه عقد قران وعدم ارتدائها فستان زفاف.

وبطريقة علق “فراج” على إقامة حفل الزفاف، قال: “ربنا يبعت، عليا أقساط وحاجات كتير لازم أدفعها” في إشارة منه للمال. مشيرين إلى أن الفرح سيكون بعد شهرين أو 3 أشهر إذ لم يحددا المكان حتى الآن.

محمد جمعة يكشف حصريا لإعلام دوت كوم عن مشروع فني جديد يعيد فيه تقديم شخصية عم ضياء