جمال العدل: نجاح أحمد السقا بفيلم "صعيدي في الجامعة الأمريكية" فاجئني

نورهان عبد الرحمن

تحدث المنتج جمال العدل، عن اكتشافاته الفنية واختياره لكل جديد وتصدر شركتهم باكتشافاتهم الفنية كما تحدث عن نجاح الفنان أحمد السقا

قال “العدل” بحلقة مساء الجمعة ببرنامج “السيرة” المذاع على شاشة قناة”dmc” مع الإعلامية “وفاء الكيلاني” إن اكتشافاته الفنية ومعايير اختياره لكل جديد تعتمد على المغامرة المدروسة التي يسبقها البحث واستشارته لاخواته وأولاده ولا تعتمد على رخص التكلفة.

نرشح لك: نرمين زعزع عن فيلم “٢٠٠ جنيه”: يطرح فكرة جديدة

وعلق قائلا: “مفيش حاجة اسمها أرخص، ده الريسك بتاعها أعلى بكتير، يعني عشان تجيب بطل جديد أو بطلة جديدة المفروض يكون له مخرج مهم وإنتاج مهم وموضوع مهم عشان يشيلوه، وبحب المغامرة بس المغامرة المدروسة”.

أضاف: “أنا بس متصدر المشهد شوية إنما طول عمرنا بنقعد ونبحث وندور طول الوقت بنستشير بعض أنا وأولادي ومدحت ومحمد ودلوقتي بقت شركة واتنين عشان كبرنا وكترنا لكن في الآخر لو الريسك عالي جدًا الأميز تجيب عادل إمام تعمله فيلم يبقي كدة خرجت برة الريسك إنما لما تجيب حد، بتصدره المشهد محتاج شيلة”.

على صعيد آخر، قال إن الفنان أحمد السقا، حينما شارك في فيلم “صعيدي في الجامعة الأمريكية جسد دور مطرب، معلقا: “دوره خلاص، فربنا صارف له نجومية وصارف له حضور والناس حبته جدًا، والفيلم كان لهنيدي إنما هو نطق جدًا وفيه ناس كانت معاه أدوارهم أهم جدًا ومنطقوش، مشيرًا إنه لم يتوقع هذا النجاح للسقا.