نرمين زعزع عن فيلم "٢٠٠ جنيه": يطرح فكرة جديدة

نورهان عبد الرحمن

تحدثت الفنانة نرمين زعزع، عن مشاركتها في فيلم “200 جنية” وعن تعلقها بشخصية “رجاء” في مسلسل “هبة رجل الغراب”.

روت “زعزع” في حلقة مساء الجمعة ببرنامج “عيش حياتك” مع الإعلامية “إيمان يوسف” المذاع على شاشة قناة “صدى البلد” لأول مرة كواليس فيلم 200 جنية الذي تدور قصته حول خادمة تساعد سيدة ثرية قائلة: “المساعدة بتساعد سيدة المنزل وبتشتغل عشان تساعد في البيت وتربي أولادها وعند دخولها حياة الأغنياء تبدأ تقارن حياتها بحياتهم، على الجانب الآخر نظرة أصحاب البيت رجل وزوجته لها أنها تتعب في عملها ولكن مشاكلها بسيطة كل ما تحتاج له مبلغ بسيط لحل مشاكلها وفي نفس الوقت حديث عقلها انهم مرفهين وليس لديهم أي مشاكل”.

نرشح لك: تامر حسني لـ أيتن عامر: طلعتي مطربة زميلة

أضافت: “أن القصة تدور حول حديث العقل ويطرح فكرة جديدة وهي أن الأغنياء لديهم مشاكل مثل حينما يقرر رجل بيع خاتم زوجته لتسديد مصاريف مدرسة ابنه أو عجزهم عن دفع فواتير الكهرباء”.

على صعيد آخر، وجهت الشكر للمنتج قائلًة: “أنا أحب أشكر المنتج اللي تبني الفكرة.. شركة فيردي أستاذ محمد عبد الحميد، وهو صاحب فكرة ترشيحي للدور وأستاذ وائل علي، بيشتغلوا على الفيلم من 3 سنين لما حد يقعد 3 سنين على سكريبت عشان يظبطه وعشان يعدل فيه ويطلع بالشكل اللائق ويطلع مجموعة الفنانين العظماء بالشكل ده”.

وتطرقت للحديث عن شخصية “رجاء” بمسلسل هبة رجل الغراب الذي استمر 6 مواسم 90 حلقة قائلة: “أنا بتعلق بالشخصية اللي بعملها وأنا حبيت شخصية رجاء جدًا لأنها مجنونة ومنفعلة بس في نفس الوقت طيبة أنا بحب الشخصية دي جدًا وعملته 90 حلقة كنت بحس كأنها حته مني ومكنتش أقدر أتحمل إن حد غيري يعمل الدور ده، ارتبطت بالشخصية بكل حقيقي وحطيتله الشكل وشخصية رجاء كان عندها مشاكل مع جوزها واتجوز عليها والنفقة والولاد أنا برتبط بالأدوار اللي بقدمها سواء في المسرح أو التلفزيون”.

أضافت: “إحنا عملنا المسلسل 90 حلقة وقت الحظر وقعدنا وقت كبير فاحنا عيلة مش ناس بتمثل مع بعض بس ويوم فرحي الإنتاج سمح بأجازة للكاست كله ليسمح للجميع بالحضور ، فمكنش ينفع أسيب المسلسل اللي وصلتله والدور اللي ارتبطت بيه والناس كانت بتناديني يا رجاء في الشارع وبالتالي مكنش ينفع أسيب النجاح اللي وصلتله لأي سبب من الأسباب”.

وبالحديث عن الشخصيات التي تتأثر بها ولا تستطيع الخروج منها قالت: “المشاهد المؤثرة الحزينة أنا بحط نفسي في الحالة دي وبتأثر كأني مكان الشخصية ودي حاجة حلوة لكن متعبة مش بعرف أمثل الحالة غير لما أحط نفسي مكانها وأحس بنفس باللي حست بيه ولو أخدت الموضوع من برة ومثلت وخلاص لا يمكن المشاهد يصدق”.

يذكر أن فيلم “200 جنيه” تأليف أحمد عبد الله وإخراج محمد أمين، ويعتمد على البطولة الجماعية حيث يضم كل من إسعاد يونس، هاني رمزي، ليلى علوي، عمرو عبدالجليل، خالد الصاوي، أحمد رزق، محمد فراج، آسر ياسين، ملك قورة، مي سليم، وعدد آخر من الفنانين، وتدور أحداثه حول ورقة الـ 200 جنيه، وكيف تنتقل من شخص إلى آخر من مختلف الطبقات الاجتماعية.