شاشة

لميس الحديدي: أمي مش ناهد الشريف

وجهت الإعلامية لميس الحديدي، التهنئة لوالدتها بمناسبة عيد الأم، قائلة إنها لها الفضل في تشجيعها على مدار حياتها.

قالت “الحديدي” خلال تقديمها برنامج “كلمة أخيرة”، مساء الأحد، المذاع عبر شاشة “ON”: “كل سنة وإنتي طيبة يا أمي شكرًا أو مامي زي ما بقولها ومش عارفة ليه كل ماب تكلم في الموضوع ده بعيط بس هحاول أتماسك، لما حد بيسألني فيه سبب قوة شخصيتك؟ دائمًا برد وبقول أبويا لكن عندما أفكر قليلًا بجد أن أمي كانت أقوى بكثير من والدي، رغم كونه شخصية قوية جدًا وبنعملها حساب لكن هو بطبعه كان شخص قلوق جدًا وأنا زيه لكن والدتي كانت دائمًا سند الطمأنينة في بيتنا”.

نرشح لك: سهير جودة عن ابنتها: “مامتي المستبدة”

أردفت: “إحنا أسرتنا كانت أسرة بسيطة وعادية بتكبر وبتوصل لأحلامها معه الوقت ولم تتعرض لزلازل كبيرة حتى أتحدث عنها لكن أسرة بسيطة عادية لكن الزلازل الحقيقية كانت عندما كبرت أنا شخصيا ونزلت أشتغل وهنا كان دور أمي في أيام تهديدات الإخوان بالاغتيالات والتحقيقات ولما كنت بدخل النيابة وقتها مكنتش ببقى عارفة هخرج ولالا هي في الوقت ده كانت السند وعمرها ماقالت أنا خايفة عليكي ودائمًا بعد كل حلقة كان أول تليفون بيجيلي في عهد الإخوان كانت تقلي شاطرة برافو أيوه كده بنت أبوكي وأنا ماعرفش كانت بتجيب القوة والشجاعة دي منين وده اللي كان بيقويني وقتها خاصة أننا في وقت صعب جدًا”.

أشارت إلى أن والدتها تعرضت للشائعات، مردفة: “اتعرضت للشائعات وبقت أمي ناهد الشريف أهم إشاعة عني في الوطن العربي، المهم أن أمي مش ناهد الشريف، فكانت بتقولي أطلعي أنفي الكلام دا، وأنا أقولها دا كلام فارغ لأنه لا يليق أننا ننفيه، دول خلوكم لقيتوني على باب جامع، وكانت الفنانة رجاء الجداوي اللي كنت من المقربين مني وخسرتها لما تقابلها في عزاء تقولها أزيك يا مدام ناهد كنوع من السخرية”.

أضافت: “تعرضت لتجربة مرض يمكن يجي يوم وأتشجع أتكلم عنها، وعمري ما شوفت أمي منهارة وقتها بل وجودها خلاني أعدي من حاجات كتير”.

كاتب

إعلام دوت كوم صوت الميديا العربية

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock