فيديو وصور: سما المصري تزور مصابي مسجد الروضة - E3lam.Com

قامت الراقصة سما المصري اليوم الاثنين، بزيارة مصابي حادث إطلاق النار الإرهابي على المصلين في مسجد الروضة بمركز مدينة بئر العبد في شمال سيناء.

نرشح لك: المبلغ المخصص من “تحيا مصر” لأسر شهداء بئر العبد

ونشرت “المصري” صورا من زيارتها عبر حساباتها على مواقع التواصل الاجتماعي، قائلة: “اتبسطت النهارده جدا لما رحت زرت مصابي مسجد((الروضه)) بمعهد ناصر بس مارضتش اتصور معاهم جوه الغرف عشان حالتهم النفسيه واكتفيت بالتصوير أمام المستشفي”.

أضافت: “صحيح تبصوا في وجوه المصابين تحسوهم مؤمنين بالقدر فعلا وبيقولوا هنروح نصلي في نفس المسجد تاني.. ولقيت هناك كميه مسيحيين رايحين يطمنوا عليهم ويقفوا جمبهم ماشفتهاش قبل كده واطمنت ساعتها على البلد”.

تابعت: “ياريت اللي يقدر يروح يزورهم ويطمن عليهم يبقي كتر خيره دي هتفرق معاهم لما يحسوا انهم مش لوحدهم.. أهل سيناء دول من أشرف وانقي الناس وربنا يقويهم كمان وكمان ويرحم شهداهم ويداوي مصابيهم وينتقم من الإرهابيين اللي ملهمش مله ولا دين… تحيا مصر”.

يُذكر أن حادث إرهابي استهدف مسجد الروضة، في أثناء صلاة الجمعة، حيث قام المسلحون بالهجوم على المسجد، وفتح النار على المصلين أثناء محاولاتهم الفرار، كما هاجموا سيارات الإسعاف خلال نقلها للمصابين، وأسفر ذلك الهجوم عن استشهاد 305 أشخاص، وإصابة 128.