حساسين عن "نور الشربيني": بنت يمين مش شمال!!

علق سعيد حساسين، عضو مجلس النواب، على فوز نور الشربيني ، ببطولة العالم للاسكواش كأصغر لاعبة في العالم، قائلًا :” مصر النهاردة بتفرح، ومواقع التواصل الاجتماعي فيها النهاردة نور ، بس مش أي نور دي نور الشربيني”.

وأضاف حساسين، خلال تقديمه برنامج ” إنفراد”، على قناة “العاصمة”، مساء السبت، :” دي مثال للبت المصرية اللي تشرف أهلها وناسها ، إنتي يا نورة ضفتي لمصر كتير، شكرًا ليكي”.

وتابع :”: هي دي بنات مصر الجامدة الجدعة ، دي البنات اليمن مش الشمال”.

توجت نور الشربينى بلقب بطولة العالم للإسكواش للسيدات بماليزيا، بعد الفوز على الإنجليزية لورا ماسارو 3-2، لتصبح أول مصرية تحصد لقب فى بطولة عالم.

كانت نور الشربينى المصنفة الخامسة عالميا، قد تأهلت إلى نهائى بطولة العالم للسيدات، والبالغ مجموع جوائزها 185 ألف دولار، بعد تغلبها على زميلتها نوران جوهر بنتيجة 3/0.

على صعيد أخر استنكر  حساسين، قيام المسؤولين بمحافظة المنيا برفض عدد كبير ممن تقدموا بإنشاء مخابز بالمحافظة رغم إعلان المحافظة عن رغبتها في إنشاء ذلك من أجل إنتاج كمية كبيرة من الخبز تكفي أفراد القرى.

 قال مقدم برنامج “انفراد”، إن المسؤولين في المحافظة يبيعون الحلم والوهم للمواطنين، مضيفًا :” الناس قدمت واللي كان عنده أخطاء راجعها والتزم بكافة الضوابط والقوانين ولسة المحافظة بقالها سنتين بتدرس الطلبات”.
ووجه عضو مجلس النواب، حديثة إلى القائمين على شؤون المحافظة :” ليه بتوقفوا المراكب السايرة”.

 

https://www.youtube.com/watch?v=iG9ErF8_IHE