حنان مطاوع تكشف تفاصيل أزمتها الصحية

كشفت الفنانة حنان مطاوع عن تفاصيل الأزمة الصحية التي مرت بها خلال الفترة الأخيرة، مؤكدة أنها رأت في ذاك الوقت أن العالم بالنسبة لها قد توقف.

قالت "مطاوع" خلال حوارها مع الإعلامية منى الشاذلي في حلقة الخميس من برنامج "معكم" المذاع عبر شاشة "ON"، إنها منذ أكثر من 4 أشهر، شعرت بأن لديها ضيق في التنفس، وعند إصابتها بنزلات البرد يختفي صوتها لأشهر عديدة دون سبب واضح. مضيفة: "رقبتي تخنت بس مفيش حاجة طالعة فيها وبقت عريضة جدا، ولكن دلوقت خست ،لأن هي اتشال منها حوالي نص كيلو".

نرشح لك: شخصية إنسانية جدا.. تفاصيل دور روجينا في رمضان 2024

أضافت أن الكثير أشار عليها أنها مصابة بالغدة الدرقية، رغم أن التحاليل التي تجريها دائما كانت تؤكد عكس ذلك، موضحة: "روحت عملت سونار، ودخلوني في نفق مظلم الموضوع تضخم وقبل ما أروح لدكتور أو جراح، بس كنا دخلنا في حالة من الوهم وارتبكت جدا وعملت مسح ذري، قالوا لي أنتي عندك ورم".

أوضحت أن زوجها فور استماعه للخبر تصرف مثل دورها في "حلاوة الدنيا" فور علمها بإصابة صديقتها، مشيرة: "عمل نفس مشاهدي مع هند صبري في حلاوة الدنيا ، سابني وطلع يكلم الدكاترة ويبعت لهم صور السونار ودخل ليل لونه أزرق وقالي هتبقي كويسة، وأول ما نزلنا العربية نفس اللي عملته مع هند صبري عياط بصوت عالي.. قلت له (هو أنا بموت؟).. ويقول (هتبقي كويسة وهتربي البنت)".

أشارت: "أنا كاتبة وصيتي من بعد الـ 25 سنة، وبجددها كل فترة لما يحصل طارئ جديد.. ودي مش سوداوية، أنا طول الوقت بحلم ببكرة بس شايفة إن في رحلتين؛ الدنيا والآخرة، فبحاول أبروز الاتنين قدامي عشان مفيش حاجة تسرقني من التانية".