أكرم حسني عن المنافسة مع محمد هنيدي: أستاذنا

علق الفنان أكرم حسني على المنافسة بين فيلمه الجديد “العميل صفر” مع فيلم الفنان محمد هنيدي “مرعي البريمو” وعرضهما في نفس التوقيت في السينمات، مؤكدا أنه يعتبره أستاذه.

قال “حسني”، خلال لقائه مع “رؤيا مصر“، إنه لا يهتم بفكرة المنافسة والإيرادات بقدر اهتمامه بحب الجمهور للعمل الذي يقدمه، مضيفا: “محمد هنيدي ده أستاذنا ومينفعش إننا نحط اسمه جنب اسمنا، ده راجل له تاريخ كبير في الكوميديا وضحكنا من قلبنا ونجح، ونجاحه فضل مستمر فترة كبيرة”.

أردف: “أنا بحب كل واحد يبص في الورقة بتاعته، وأنا عن نفسي اجتهدت واشتغلت.. كل اللي بتمناه الفيلم يعجب الناس وبس، لكن فكرة المنافسة ومين يجيب إيرادات أعلى.. ده مش في دماغي خالص”.

فيما علق على انسحاب المخرج محمد سامي من الفيلم في بداية التصوير، موضحا: “محمد سامي أخ فاضل وعزيز وإحنا أصدقاء جدا جدا، وهو بدأ المشروع لكن لما جينا نكمل كان انشغل بحاجات تانية، بس إحنا خسرنا محمد سامي وكسبنا كريم العدل”. أكرم حسني ومحمد هنيدي


فيلم “العميل صفر” من بطولة أكرم حسني وبيومي فؤاد وأسماء أبو اليزيد ومصطفى غريب ومنذر رياحنة والنجمة السعودية الشابة فاطمة البنوي وفيدرا، أيمن طعمة، إسماعيل فرغلي، أيمن الشيوي. الفيلم فكرة محمد سامي، وسيناريو وحوار وائل عبد الله، ومن إنتاج لؤي عبد الله وإخراج كريم العدل.

نرشح لك: لطفي لبيب متأثرا: محمد هنيدي زي ابني

تدور أحداث الفيلم في إطار كوميدي حول فرد أمن يحلم أن يكون بطلاً مثل جيمس بوند، لكنه يفشل في ذلك ويتعرض للعديد من المواقف الكوميدية.