عمرو أديب للمهاجرين غير الشرعيين: معاكوا 4500 دولار تهاجروا ليه؟

تحدث سيد إبراهيم، أحد أقارب ضحايا غرق مركب الهجرة غير الشرعية باليونان والتي كان على متنها 700 شخصا من جنسيات مختلفة من ضمنها مصريين، عن تفاصيل الحادث، مؤكدا على أن الشخص المهرب له صفحات على مواقع التواصل الاجتماعي.

قال “إبراهيم” خلال مداخلة هاتفية ببرنامج “الحكاية” مع الإعلامي عمرو أديب، عبر شاشة “mbc مصر”، إن ابن خاله وصديقه هاجرا سويا، مشيرا إلى أن المركب غرقت على حدود اليونان ورغم أنها من المفترض أن تتجه لإيطاليا.

نرشح لك: أجرت 13 عملية في العمود الفقري.. قصة مؤثرة لإحدى أوائل الشهادة الإعدادية

أردف: “المركب اتقلبت مرتين مش مرة واحدة، عليها 750 شخص حتى الستات والأطفال كلهم موجودين في التلاجة اللي تحت ومقفول عليهم، المهرب اسمه أبو سلطان له صفحات على الفيس، جنسيته تقريبا ليبي، بيبعت مندوبين ياخدوا منك الفلوس، 140 ألف، بياخد جزء من المبلغ، وأول ما تروح ليبيا بيكلم حد من قرايبك يقول له ابنك وصل لي ابعتلي الفلوس عشان أوصلهولك، ولو مش عايز تبعت الفلوس ابنك هيفضل هنا بس مش هيرجعلك”.


من جانبه علق الإعلامي عمرو أديب على الحادث، وقال إن دور الدولة المصرية أن تسترد أبنائها، وتبحث عن الوسطاء الذين يساعدوا في هجرة الشباب غير الشرعية.

أشار إلى أن الحياة في مصر ليست سوداء كما يرى المهاجر فمن يريد أن يعثر على عمل مناسب وبحث في مصر سيجد، مردفا: “4 منكم لو لميتوا الفلوس وجبتوا خرفان قبل العيد وبعتوهم كنتوا كسبتوا فيهم، دور القرش واشتغل”.

إكمل: “النفر في الهجرة غير الشرعية بيدفع 4500 دولار، ما أنت لو معاك 4500 دولار هنا في مصر تقدر تعمل بيهم حاجة يعني، اللي يلمهم يقدر يلم عليهم شوية ويبتدي شغلانة أو يشتغل في مصنع أو يفتح كشك، 4500 دولار رقم كبير بردو”.

الهجرة غير الشرعية