أمير عيد: الصعوبات التي واجهت كايروكي مختلفة عن "ريفو"

أمير عيد

تحدث الفنان أمير عيد، عن أوجه التشابه والاختلاف بين قصة تكوينهم لفرقة “كايروكي” وبين أحداث مسلسل “ريفو”، موضحا: “في صعوبات مختلفة”.

قال “عيد” خلال حواره في حلقة اليوم من برنامج “صاحبة السعادة” المذاع عبر شاشة “dmc”، إن جميع الفرق الموسيقية تحمل قصصهم العديد من التشابهات، لأن الفكرة تكمن في تجمع مجموعة من الشباب الفنانين الذين يعيشون حياتهم في الابتكار والإبداع، مضيفا أنهم كانوا من الطبقة المتوسطة مثل (ريفو)، موضحا فكرة الناس الذي يقرأون الكتب وبيتبادلون فيما بينهم الكتب والأفلام، ويتبادلون الثقافة بصفة عامة.

نرشح لك: غدا.. عرض فيلم “برا المنهج” على منصة “WATCH IT”

استكمل: “دايما في ما بينهم تناطح، وده اللي بيجمعهم، ولو بينجحوا بيقضوا حياتهم كلها بيعملوا اللي بيحبوه ومع الصحاب اللي بيحبوهم وبيثقوا فيهم”.

تابع: “أنا مثلا قضيت وقت مع فرقتي أكتر ما قضيت وقت مع أهلي على مدى الحياة، إحنا الباند من 2003 عشنا مع بعض أكتر من أهلينا، مؤكدا أنه يرى أنه سعيد الحظ بتكرار هذه التجربة مرة أخرى في “ريفو” مع فرقة جديدة.

أكد أن قصة كايروكي كانت أكثر صعوبة في العديد من الأمور، مضيفا أن وقت بدايتهم لم يكن هناك وجود لمنصة “يوتيوب” أو “سوشيال ميديا”، موضحا: “وكان لازم تشتغل وتاخد قرار في حياتك، وكنا بنلعب في الكافيهات.. بس (ريفو) راحوا لعبوا في النادي ومشيت معاهم، لكن كايروكي كنا بنعمل حفلات يحضرها 10 أو 5.. في مكان كنا بنلعب فيه سنة كانت ترابيزة واحدة اللي بتيجي، من كتر ما الراجل ده كان بيجي بنكلمه دلوقت في أي حفله نقول له (اتفضل تعالى).. في صعوبات مختلفة”.

مسلسل “ريفو” من بطولة أمير عيد، ركين سعد، حسن أبو الروس، تامر هاشم، سارة عبد الرحمن، ملك الحسيني، محمد مولا، صدقي صخر، مينا النجار، هشام الشاذلي، عمرو جمال، يوسف حشيش، مريم بدوي، وأحمد فاضل، من تأليف محمد ناير وإخراج يحيى إسماعيل.