هاني رمزي: "الناس كانت بتضحك لما بمثل جد"

قال الفنان هاني رمزي، إنه بدء التمثيل كهواية، لافتا إلى أنه التحق بالمعهد العالي للفنون المسرحية وقدم مسرحيتين مع الفنان محمد صبحي مسرحية “تخاريف”، و”وجهة نظر”.

تابع “رمزي” خلال لقائه في برنامج “مساء dmc” المذاع عبر شاشة “dmc” ويقدمه الإعلامي رامي رضوان: “كان عندي عنصرين مهمين جدا ساعدوني في إني أمثل مع الفنان محمد صبحي، العنصر الأول كانت جارتنا الفنانة هناء الشوربجي وكانت عارفة إني هاوي تمثيل وعايز أمثل، العنصر التاني الأستاذ صلاح عبد الله كان بيخرج لنا أيام الجامعة وهو كان بشتغل مع محمد صبحي فكان بيعزمه على المسرح”.

نرشح لك: موقف أشرف زكي حال عودة حلا شيحة للفن

أوضح: “لما جه نقى بعض الشخصيات يمثلوا معاه فأنا قولتله جارتي هناء الشوربجي قالي آه كلمتني عنك، فكان فيه دعم خلاني اترشح مع محمد صبحي، والكوميديا كانت صدفة، وأنا في المعهد كنت بمثل جد بس حتى وأنا بمثل جد الناس كانت بتضحك”.

أشار: “محمد صبحي أستاذي وكان بيدرس لنا في المعهد، وعلمنا الحرفية، وإزاي نتصرف على خشبة المسرح ونبقى جاهزين، والذهن يبقى حاضر، وإزاي نتصرف في المواقف الصعبة.. لما فؤاد المهندس قال إنه بيشوف فيا فؤاد المهندس وهو صغير أنا بكيت من فرحتي لأن ده أستاذ الأساتذة”.

أردف: “كلمته وقلت له أنت اخجلتني وفرحتني جدا، وهتفضل شهادة ليا طول عمري أن أستاذ فؤاد المهندس قال كده، لأن هو تبناني فنيا وعملت معاه (فوازير عم فؤاد)، هو كان إنسان متواضع وبسيط ومحب للناس كلها، وبيساعد الشباب”.