سبب تسمية أحمد زاهر ابنته على اسم نور الشريف

قال الفنان أحمد زاهر، إنه أحسن تربية بناته، وعلمهن أمور دينهن جيدًا، قبل دخولهن الوسط النفسي، ما جعل كل منهن تضع لنفسها “خطوطًا حمراء” في التمثيل.

أضاف “زاهر” خلال حلوله ضيفًا على برنامج “تفاعلكم” على قناة “العربية” والذي تقدمه الإعلامية سارة الدندراوي: “هما نفسهم عندهم خط أحمر، أنا ربيتهم كويس وعرفتهم كل حاجة بشكل مظبوط، عرفتهم اللي ليهم واللي عليهم، عرفتهم دينهم وكل حاجة في الدنيا، وبقى ده رأيهم، وقلتلهم أنا أبوهم عندي خطوط حمرا عمري ما عملتها فهما ماشيين على نفس النهج”.

نرشح لك: ريم مصطفى: التمثيل مهنة مهلكة ولسه مش حاسة بالنجومية


وعن تسميته إحدى بناته “نور” على اسم الفنان الراحل نور الشريف، قال إن الراحل يعد بالنسبة له قيمة كبيرة جدًا كما أنه هو من اكتشفه، متابعًا: “أستاذ نور الشريف هو كل حاجة بالنسبالي، أستاذي وأبويا، واللي اكتشفني، جه المعهد شاف طلبة في سنة أولى صغيرين بيمثلوا، قال أنا عايز الولد ده، قالي أنت ممثل شاطر أوي وعايزك معايا، ومرت سنة قلت ده نسيني، وبعد سنة لقيتهم بيبعتولي في مسلسل الرجل الآخر اللي كان بداية انطلاقة النجومية لأحمد زاهر بفضل نور الشريف”.

وعن ما تعلمه من الفنان الراحل قال إنه تعلم منه كل شيء، التركيز في الفن، والتواضع، والاجتهاد، متابعًا: “اتعلمت منه إن الواحد لو مشهد واجتهد عليه ممكن يوصل للناس كلها”.

في سياق آخر، قال إن فترة مرضه بالغدة الدرقية، قربته من الله سبحانه وتعالى، وجعلته يعلم أن تلك الحياة زائلة، ولا تستحق المحاربة على شيء فيها واكتساب عداوات.

وعن فقدانه للوزن بعد الزيادة الكبيرة التي تعرض لها بسبب توقف الغدة الدرقية، قال إنه وصل إلى 185 كيلو جرام، بسبب ذلك، وبعدما بدأ في تعاطي العلاج المناسب لها استعاد جسمه القدرة على حرق الطعام بعد توقفه عن ذلك، وساعد نفسه بلعب الاسكواش والجري وتنظيم أكله بنظام صحي متوازن، حتى نحف ووصل لوزنه الحالي.