خبر

نجل فكري صادق يعتذر لابنة سعيد صالح

شدوى ممدوح فكري صادق

اعتذر مراد فكري، عن التصريحات التي قالها والده الفنان فكري صادق، في حق الفنان الراحل سعيد صالح، حينما وصفه بأنه “ممثل عادي وفي زيه كتير”، وهو ما أغضب ابنة النجم الراحل وكذلك جمهوره ومحبيه.

كتب “فكري” عبر حسابه الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي “فيسبوك”: “أختي الغالية والفنانة بنت الأصول هند سعيد صالح، طبعا أنتي تعلمي جيدا عشقي واحترامي وتقديري للنجم الكبير سعيد صالح وتاريخه منذ صغري حتى تخرجنا أنا وأنتي من سنين زملاء وأخوات من المعهد العالي للسينما“.

نرشح لك: هند سعيد صالح: والدي كان أكثر كوميديا من الشاشة

أضاف: “إحنا أكبر من إننا نتكلم على صفحات الفيسبوك يا بنت عمي وعمنا كلنا، ووالدي بنفسه قال في كذا لقاء قبل كده إن علاقته بالفنان سعيد صالح وعادل إمام كانت علاقة صداقة بعيد عن الفن واشتغلوا سوى كتير وكل واحد مننا ممكن يقول كلمة عفوية دون قصد غلط، وخصوصا لما تطلع الكلمة من جيل والدك ووالدي لأن ده جيل عظيم وفاهم وواعي وخصوصا إنهم جيل واحد كمان والجيل ده معروف بالحب أصلا لحد دلوقتي”.

تابع: “كمان وإن كانت كلمة طلعت غلط أو سوء تفاهم حصل بشكل مفاجئ مش معناه أنه غلط لا سمح الله في الأستاذ سعيد أو بيقلل من شأنه رحمة الله عليه، وراعوا يا جماعة كبر السن والعفوية في الكلام للناس الكبار، الناس دي فنانين كبار وأكبر من إننا نلوم عليهم أو نحاسبهم بالكلمة لأن سعيد صالح ده نجم كبير وفكري صادق فنان كبير برضو، وشكرا للمهتمين وعارفين أن ده مش طبع والدي و أن عمره في الوسط الفنى ما حد زعل منه“.

أردف: “الحمد لله إحنا ناس في حالنا مش بتوع مشاكل ولا تريند علشان الناس تعرف مين فكري صادق أو نقيس بالتريند شعبية نجم كبير زي الأستاذ سعيد صالح، وربنا يرحم الجميع كل من عليها فان يا جماعة وكلمة ( فنان عادي) كلمة لا تقليل شأن ولا سب وقذف لأي حد، وأنا بيربطني صداقة وزمالة مع أختي المونتيرة المبدعة هند سعيد صالح من خلال المعهد العالي للسينما وأنا من عشاق النجم سعيد صالح واشتغلت معاه مسلسل وكان إنسان جميل ودمه زي العسل وقعدنا اتكلمنا كتير عن ذكرياته هو وأبويا سوى“.

استطرد: “رغم ظروفه المرضية إلا أنه كان قيمة كبيرة جدا في المكان والناس الكبيرة بيبقى معاهم عذرهم أحيان كتيرة طالما لا يوجد إهانة أو سب لا سمح الله يبقى الموضوع سوء تفاهم ولازم توضيحه بشكل صحيح للناس في أقرب وقت، ولكل عشاق النجم سعيد صالح وأنا أولهم طبعا.. بس احتراما منكم ورجاء وليس أمر من حضراتكم بلاش نكبر المواضيع ونشمت في بعض بالسرعة دي ونعلق لبعض المشانق علشان ممكن الحكاية تتفخم ويبقى موقف ويزعل ناس وأخوات وأصدقاء من بعض عشرتهم وصداقتهم قد عمر جيل كامل زي جيلنا الحالي“.

أضاف: “ستستمر العلاقة الطيبة بين الأبناء لآخر العمر بإذن الله ولن تتغير أو تفسد بسبب كلمة أو وجهة نظر اتقالت على الهواء بشكل عفوي دون مونتاج أو تجميل للكلام من فنان له تاريخه وأعماله وعمره يتجاوز الـ 70 الحمد لله وهو والدي الفنان فكري صادق، والله يا جماعة اللي حصل ده بيحصل في معظم البرامج المسجلة وبيحصل أكتر من كده كمان وكلنا عارفين وفاهمين“.

اختتم: “بيتم تظبيط الكلام كله في المونتاج قبل عرض حلقة الضيف وأختي هند سعيد صالح تعلم هذا من خلال عملها مونتيرة لها بصمتها في فن المونتاج لأكثر من برنامج لكن برنامج الأستاذة لميس الحديدي برنامج على الهواء مباشرة لو كانت حلقة مسجلة ماكنش حصل كل ده.. الحمد لله وكامل اعتذاري بشكل أخوي لأختي الغالية هند سعيد صالح وللنجم الراحل سعيد صالح، وأتمنى يكون كلامي وضح حاجات كتيرة للناس“.

كان الفنان فكري صادق، قد تحدث عن مسيرته المهنية وكواليس أعماله الفنية، مشيرا إلى أن دوره في فيلم “سلام يا صاحبي” كان السبب في شهرته.

قال “صادق” خلال استضافته مساء الأحد في برنامج “كلمة أخيرة” الذي تقدمه الإعلامية لميس الحديدي عبر شاشة “on”، إن نجاح فيلم “سلام يا صاحبي” كان بسبب وجود عادل إمام، لأنه فنان لن يتكرر، لافتا: “فيلم سلام ياصاحبي كان بالنسبة لي عادل إمام، لكن سعيد صالح ممثل عادي وفيه كتير زيه”.

كاتب

إعلام دوت كوم صوت الميديا العربية

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock