الشاعر عادل صابر عن سرقة كلمات “لِلّي“: مستحيل يكون توارد أفكار

شدوى ممدوح  الشاعر عادل صابر

قال الشاعر عادل صابر، الذي يتهم الفنان أكرم حسني بسرقة كلمات أغنية “لِلّي” منه، إن الخلاف على الأغنية يتمثل في الجملة المتعلقة بالغصن، لافتا إلى أن مضمون الأغنية كله يدور حول هذه الجملة.

أضاف “صابر“ خلال مداخلة هاتفية له مع الإعلامية لميس الحديدي، في برنامج “كلمة أخيرة“، المذاع عبر قناة “ON“: “الجملة بتاعت الغصن هي كل الأغنية حتى عشان كده عاملها مذهب وخلي أكرم يقولي هل ده توارد أفكار ولا اقتباس صريح؟، ومستحيل يكون ده توارد لأن ده صياغة شعرية“.

نرشح لك: أكرم حسني عن سرقة كلمات “لِلّي”: الكتابة بالصعيدي مش جديدة عليا

تابع: “هم جابوا في اللحن خبير قانون وكان المفروض ييجي خبير موسيقى.. لما نسمع الأغنية هنلاقي كلماتها كلها قهراوية بالإضافة إلى اللحن فهل يستطيع الأستاذ أكرم حسني إنه يكتب موال مربع صعيدي؟، هل يستطيع أن يناظرني في الموال الرباعي؟، وأنا بحترم أكرم جدا واللي بينا ده خلاف شريف“.

أردف: “أنا كاتب غصن أكرم حسني أخده وغير فيه كلمة واحدة، وأنا خلافي على جملة شعرية، ولو جبنا متذوق عادي من غير خبير كلمات وسألناه ايه الفرق بين الغصن ده والخصن ده؟ هيقول الاتنين واحد مع تغيير كلمة واحدة“.

استطرد: “الأستاذ أكرم قال في لقاءات سابقة إن ده طبعا بيتعمل في ورش كتابة والفيديوهات موجودة، هل في إبداع بيطلع من ورش كتابة؟”.

وعن جملة “اللي فتح باب الوجع واجب عليه رده” في الأغنية، قال: “أنا قدامي الجملة بتاعتي والجملة بتاعته والفرق اللي قاله إن الباب ملهوش غير حاجتين يا يتفتح يا يترد، وأنا أصلا اللي جايب الباب“.

يذكر أن الفنان محمد منير، قد طرح عبر موقع الفيديوهات “يوتيوب”، فيديو كليب أغنيته الجديدة “لِلّي”، والتي تعد تعاونه الأول مع الفنان أكرم حسني.

الأغنية من كلمات وألحان أكرم حسني، وتوزيع أمير محروس، ومكس وماستر شركة “M sound” لأمير محروس.