شريف عامر لنقيب الإعلاميين: كان ممكن أكتبلك بيان أحسن من كده

انتقد شريف عامر، نقيب الإعلاميين طارق سعدة، بعد إعلانه اعتزام تقديم النقابة بلاغا ضد الإعلامي.

قال “عامر” خلال تقديمه برنامج “يحدث في مصر“، مساء الخميس”، عبر شاشة “MBC مصر”: “أنا مش هرفع عليك قضية، لكن لما تقدم فيا بلاغ (كُتب عليكم القتال)، هعرف كويس أدافع عن نفسي قانونيا ومهنيا.. الحجة في مواجهة الحجة”.

نرشح لك: مجموعة MBC ترد على اتهامات نقابة الإعلاميين بشأن التجاوزات

 

طالب “عامر” النقيب بألا يفعل عكس ما يطلبه من الإعلاميين، مردفا: “من يتحمل مسؤولية تأسيس نقابة إعلاميين، عليه أن يضرب المثل ويكون القدوة.. نقباء الصحفيين كانوا بيختلفوا مع بعض ويكتبوا عواميد ومبيرفعوش قضايا على بعض.. فأنا مش هبادر”.

وعن البيان الذي أصدرته النقابة، اعترض شريف عامر على جملة “غيض من فيض”، وقال: “أنا قعدت بشتغل صحفي كتير فكان ممكن أكتبلك صيغة أكثر من كده بكتير.. لما تقول إن شريف عامر بيهين الشعب المصري يبقى أنت راجل غلطان.. وأنا عمري ما كنت أتخيل أكلم حد على الهوا بالشكل دا.. بس أقولك حاجة أنا راجل ربيت عيالي خلاص وممكن أقعد في البيت معنديش مشكلة”.

أكد شريف على أنه ملتزم بالمعايير الصحفيه، وأنه يقدم خدمة لمن يشاهده ولا يجتزأ الكلام من سياقه ولا يقدم معلومة غير متأكد منها، لكنه من الممكن أن يقع في الخطأ.

 

استكمل: “أتعلمت أمشي مستقيم الضهر، ومفيش على راص=سي بطحة.. والقاصي والداني والدنيء يعلم أنني راجل مفرود الضهر ومفيش على راسي بطحة”.