شاشة

إلهام شاهين عن “أصحاب ولا أعز”: فيلم مهذب جدا

محمد هيثم

قالت الفنانة إلهام شاهين، إنها حزينة جدا بسبب ما يحدث من جدل حول فيلم “أصحاب ولا أعز” ، مشيرة إلى أنه فيلم مهذب ولا يوجد به لمس أو ألفاظ خارجة.

تابعت “شاهين” خلال مداخلة هاتفية في برنامج “الحكاية” مساء أمس المذاع على شاشة “MBC مصر” ويقدمه الإعلامي عمرو أديب، أن الصادم في هذا الفيلم هو الجرأة في الحوار، فكل شخص يكشف عن سر يخفيه عن أصحابه. موضحة: “الناس اللي بتقول فيه مشاهد جنسية دول متفرجوش على الفيلم، ده فيلم كله بيدور على سفرة ناس بتأكل وبتلعب مشاهد إيه اللي في الفيلم دا مفيش حد بيلمس إيد التاني”.

نرشح لك: إلهام شاهين: “أصحاب ولا أعز” فيه مشاكل حياتية عادية

 

أضافت: “اللي عامل اشتراك في نتفليكس أكيد بيشوف أفلام أجنبية، وأكيد فيها إباحية وممكن البطل والبطلة يطلعوا عراة تماما، يعني بتشوف ده وموافق عليه بدليل أنك عامل اشتراك في نتفليكس فإيه المشكلة أنك تسمع حوار صادم شوية في فيلم بينطق باللغة العربية، لو مسكنا الحاجات اللي في حياتنا وبتتكتب على السوشيال ميديا هنقول مصايب، زي البنت اللي لسه منتحرة بسبب الصور اللي اتركبت ليها مش هي دي أخلاق بعض الناس”.

أردفت: “الفيلم فيه إيه؟ خيانة زوجية وواحد مثلي، مفيهوش حاجة للي شافوه، أما اللي مشافهوش وبيطبلوا فده شئ بقى مقرف وزيادة، ومجلس الشعب ماله ومال نتفليكس دي قناة أمريكية وده فيلم إنتاج لبناني أنتوا مالكم، وأنا بشوف أن ده مجتمع منافق لأن اللي مشترك في نتفليكس عارف أنه هيشوف أفلام فيها جرأة وإباحية لأنها أفلام أمريكية”.

أشارت: “الفن بقى ملطشة، هو اللي بيقول الحوار منى زكي ولا الشخصية، يعني أنا عملت فيلمي الأخير (حظر تجول) عن زنا المحارم نجيب الراجل اللي عمل دور الأب وعمل علاقة مع بنته ونحاكمة، أنا لو عملت دور واحدة تاجرة مخدرات هيحاكموني عشان أنا بتاجر في المخدرات”.

أردفت أن الفيلم محترم جدا ويقدم سينما حقيقة وقُدم بعدة لغات، ولا يوجد بلد عربي اعترض على الفيلم غير مصر.

إلهام شاهين

يشار إلى أن فيلم “أصحاب …ولا أعزّ” عُرض على نتفليكس يوم ٢٠ يناير ٢٠٢٢، الفيلم هو النسخة العربية المنتظرة من الفيلم العالمي “Perfect Strangers” و يجمع نخبة من كبار الفنانين العرب للمرة الأولى على رأسهم الفنانة والمخرجة اللبنانية نادين لبكي، النجمة المصرية منى زكي والفنان الأردني إياد نصار والفنانين جورج خبّازو عادل كرم وفؤاد يمين وديامان ابو عبود.

فيلم “أصحاب …ولا أعزّ” هو أولى الأفلام العربية من إنتاجات نتفليكس. تدور أحداث الفيلم في إطار تشويقي حول مجموعة من الأصدقاء يجتمعون سوياً على العشاء ويقررون أن يلعبوا لعبة حيث يضع الجميع هواتفهم المحمولة على طاولة العشاء، بشرط أن تكون كافة الرسائل أو المكالمات الجديدة على مرأى ومسمع من الجميع. ولكن يكتشفون أن هذه اللعبة تحمل الكثير من المفاجآت والأسرار التي لا يعلمها أحد.

الفيلم من إخراج وسام سميرة وهو أول تجربة إخراج سينمائية له ومن إنتاج Front Row Filmed Entertainment و Film Clinic و Empire Entertainment و Yalla Yalla. منتج منفذ ميادة الحراكي والمؤلف الموسيقي خالد مزنّر وكتابة وسام سميرة وغبريال يمين.

“Perfect Strangers” هو الفيلم الإيطالي الذي حقق – رقم قياسي في عدد مرات النسخ التي تم تقديمها حول العالم بإجمالي 18 نسخة، وسيعرض الفيلم على نتفليكس يوم ٢٠ يناير ٢٠٢٢ في ١٩٠ دولة مترجم إلى 31 لغة ومدبلج إلى 3 لغات.

حمادة مراسل إعلام دوت كوم راح يحقق في “#الجريمة” بنفسه، من العرض الخاص للفيلم

كاتب

إعلام دوت كوم صوت الميديا العربية

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock