عودة "معلمة المنصورة" لعملها بوزارة التربية والتعليم

أعلنت المحامية نهاد أبو القمصان، رئيسة المركز المصري لحقوق المرأة، عن عودة “معلمة المنصورة” إلى عملها عقب صدور قرار بوقفها عن العمل قبل أسبوع، بعد تداول فيديو رقصها على مركب نيلي.

قالت “أبو القمصان” خلال مداخلة هاتفية مع برنامج “حديث القاهرة”، مساء الأحد، المذاع عبر شاشة “القاهرة والناس”، مع الإعلامية كريمة عوض، إنها تواصلت اليوم مع المعلمة آية، والتي استطاعت الوصول إليها بصعوبة بسبب غلق هاتفها، لكنها تمكنت من خلال بعض الصحفيين من الوصول إليها.

نرشح لك: نيفين القباج توضح خدمات الوزارة للمسنين وأطفال الشارع

 

أوضحت أن المعلمة أخبرتها بأن هناك لجنة من وزارة التربية والتعليم بالقاهرة، حققت في الواقعة الخاصة بها، وقررت إعادتها إلى عملها مرة أخرى.

من جهة أخرى، أكدت المحامية نهاد أبو القمصان، على أن مقاضاة من سرب فيديو رقص المعلمة لا يزال قائما ولن يُغلق الملف، موجهة الشكر إلى وزير التربية والتعليم والتعليم الفني، الدكتور طارق شوقي، لأن قانون العمل يوضح أن الوزارة عليها التحقيق مع المعلمة وليس إيقافها عن العمل.
كانت نهاد أبو القمصان، قالت إنها تقدم فرصة عمل جديدة لمعلمة المنصورة بمكتبها، تعويضا عما حدث لها بعد انتشار الفيديو.

تابعت “نهاد” خلال فيديو نشرته عبر صفحتها الرسمية على فيسبوك “حكايات نهاد”: “عاوزة أوجه رسالة لمدرسة المنصورة أية، إحنا منتظرين حضرتك عندنا في المكتب لو قبلتي لأننا محتاجين مراجعة لغة عربية، لأن وزارة التربية والتعليم اللي مفضيتش تعلم وفضيت تحقق معاكي.. بيجيلي كل يوم خريجين من كل الكليات مبيعرفوش عربي، وده عرض عمل مش فض مجالس”.

أضافت: “وهاتيلي معاكي عقد وزارة التربية والتعليم، عشان نشوف هما خدوا الموقف ده معاكي بناءا على إيه.. وكمان نشوف مين اللي نشر النشرة دي عشان نبلغ عنه في مباحث الإنترنت، والمحكمة بقى اللي تقولنا اللي نشر هو اللي مجرم ولا اللي رقص؟ وإيه قواعد الرقص المظبوطة؟”.

أردفت: “ثانيا اللغة اللي بتتكلمي بيها مع الإعلام مش عجباني، مفيش حاجة اسمها خربوا بيتي.. اسمها كشفوا البيوت، كلنا لازم نمر بأزمات في حياتنا لازم نقف مع بعض وندعم بعض ولو غلطنا نتحاسب بعدين.. المشكلة مش فيكي المشكلة في إن البيت من البداية كان ضعيف”.

حمادة مراسل إعلام دوت كوم راح يحقق في “#الجريمة” بنفسه، من العرض الخاص للفيلم