مشادة بين شريفة ماهر ونجلها على الهواء بسبب نزاع على الممتلكات

قالت الفنانة شريفة ماهر، إنها تعرضت للضرب من نجلها شريف، قائلة: “زقني مرتين، مرة منهم كسر دراعي”، مشيرة إلى أن أولادها يسبوها من أجل الحصول على أموالهم.

أشارت خلال حلولها ضيفة على برنامج “90 دقيقة” مع بسمة وهبة، مساء الأحد، المذاع عبر شاشة “المحور”، إلى أنها تركت الفن وارتدت الحجاب منذ 45 عاما تقريبا، واتجهت للتجارة حيث امتلكت مجموعة من العمارات.

نرشح لك: لو لم يكن رشوان توفيق.. هل كان الجمهور سيتعاطف معه؟

 

تابعت: “في فيلم أعز الحبايب شكري سرحان ضربني بالقلم وعيني جابت دم، وما بقتش أشوف كويس، ودلوقتي شريف ابني استغل الحكاية دي، ومضاني على 4 عقود لأملاكي ما أعرفش فيهم إيه.. وأنا عندي 83 سنة وهو حاجة وستين سنة”.

أضافت: “مش هشتكيه، ربنا هيجيب لي حقي، والله مش هعرف مضاني على إيه، لقيته مضاني على شقة جاردن سيتي اللي أنا ساكنة فيها وهي إيجار أصلا إني بعتها ليه، هبيعهاله ازاي وأنا كنت ببيع شقق وعارفة القانون؟!”. مردفة: “أبوه قبل ما يموت قال لي هأمّنك عشان شريف لما أموت هياخد منك كل حاجة، وباع شقتي في إسكندرية بـ500 ألف جنيه من ورايا”.

أردفت: “طول عمره بيعبد الفلوس، وما كنتش أتخيل إنه يعمل فيا كده، ده بقاله 9 شهور ما شافنيش وما قاليش أنتي فين.. طلعني من شقتي في جاردن سيتي وقعد هو فيها ومش راضي يدهالي، ودلوقتي قاعدة في عمارة كاتباها باسم بنتي نيفين، وحد قال لي إن شريف طلب الفيلا من الشهر العقاري رغم إن نيفين مسجلاها، وفعلا استولى عليها وخان الأمانة”.

أشارت إلى أنها تمر بضائقة مالية بسبب قلة السيولة لديها واستيلاء أولادها على ممتلكاتها، لافتة إلى أنها تمتلك بعض الأملاك لكن حالة البيع والشراء متوقفة.

قالت إن نجلها شريف زور “صحة التوقيع”، الخاصة بالممتلكات التي ادعى أنها باعتها لها.

من جانبه، رد نجلها شريف شوقي، على اتهامات والدته، قائلا إنه اشترى الممتلكات من والدته عام 2007، وإنه لم يسبق وأن تطاول عليها بالضرب.

أضاف: “أنا كنت بديها فلوس تعيش منها، وأختي اللي بتقول عليها مش حنينة مديها فوق المليون جنيه”، لتكذبه والدته عن تلك الرواية، قائلة: “أنت كذاب وضلالي، ربنا ينتقم منك”.

ندوة مسلسل مدرسة الروابي بمهرجان القاهرة السينمائي الدولي الـ 43