محمد صبحي باكيًا: سمير غانم كان لازم يُكرم

نعى الفنان محمد صبحي، الفنان الراحل سمير غانم، وقال إنه يعتبره أستاذه، مضيفا أنه يكاد يجزم بشكل مطلق أن سمير غانم هو الفنان الوحيد في الوسط الفني الذي لم يحدث بينه وبين أي زميل أي مشكلة.

تابع “صبحي” خلال مداخلة هاتفية مع برنامج “مساء الفن” المذاع على شاشة النيل للدراما وتقدمه الإعلامية منى أبو الغيط، أنه كان رجل سوي ولديه صفاء نفسي عظيم جدا، مضيفا: “أنا مرة قولت لو سمير غانم قرأ الجورنال هيضحكني، سمير غانم فنان حقيقي وكان مهندس أسرة محترمة”.

أردف باكيًا: “سمير غانم مشي زي كتير مشيوا، بس مفيش حد هيحل محله لأنه كان ليه طعم خاص، أنا بتكلم على الإنسان، سمير غانم الحاجة الوحيدة اللي عملها تزعل الناس إنه مشي، هو سايب موروث كبير جدا”.

أكد: “لازم نخلي بالنا من الثروة القومية اللي في مصر، سمير غانم ده كان لازم يُكرم مرة واتنين وتلاتة، أنا لم أعمل معه ولكن كان صديق بجد، لم يكرم سمير غانم في حياته، وأصبح الشعار أن من يذهب نسارع إلى تكريمه، بينما أنا شايف إن تكريم الفنان هو ما يصنع منه عطاء أكتر”.

ذكر: “سمير غانم كان بيقول عني محمد صبحي ممثل جامد، ممثل اقعد قدامه اتعلم بس مبيضحكنيش، فيه ناس كتير اتضايقت بس ده صحيح، لأن أنا بضحكك من عقلك، لكن سمير يقول الناس تضحك”.

يشار إلى أن الفنان الكبير سمير غانم، توفي مساء الخميس الماضي، عن عمر يناهز 84 عامًا وسط حالة من الحزن الكبير بين الوسط الفني والجمهور.